استخدام تقنية نظم المعلومات الجغرافية لإيجاد افضل مسار للقطار الخفيف في مدينة عمان
- Details
- Category: Department of Geography
- Published: Sunday, 14 February 2016 02:00
- Written by قصي مصطفى حسين عنانزه
- Hits: 1154
استخدام تقنية نظم المعلومات الجغرافية لإيجاد افضل مسار للقطار الخفيف في مدينة عمان
قصي مصطفى حسين عنانزه
تعد الأزمة المرورية وحوادث السير من المشكلات الكبرى التي تواجه مدينة عمان فضلا عن إلى تردي نوعية النقل العام، من هنا هدفت هذه الدراسة إلى إيجاد حل مناسب للمشكلة المرورية، واقتراح مشروع وسيلة نقل آمنة عن طريق القطار الخفيف باستخدام تقنية نظم المعلومات الجغرافية, والاختيار بناء على تعدد المعايير، حيث تمحورت الدراسة حول إمكانية إنشاء القطار الخفيف أو عدمه, ومن ثم إيجاد مدى ملائمة منطقة الدراسة لإنشاء المسار.
استخدمت الدراسة كلاً من طبوغرافية المنطقة, واستعمالات الأراضي, والمعالم الرئيسية فيها, وشبكة الطرق, ومواقف الباصات كمحددات رئيسة لتحديد مدى الملائمة لإنشاء هذا المسار.
وجاءت الدراسة في جزئين:
الجزء الأول: وفيه استخدمت تقنية الحساب المنطقي( Boolean ) لتحديد المناطق المسموحة وغير المسموحة لإنشاء محطات ومسار للقطار.
الجزء الثاني: وفيه استخدمت فيه تقنية جمع الأوزان الخطية WLC لتحديد مدى ملائمة المناطق المسموحة لإنشاء محطات ومسار القطار.
وقد تم استخدام المناطق الاكثر ملائمة لرسم المسار النهائي وإنشاء خارطة لمسار مقترح بناء على نتائج الدراسة.
The Use of Geographic Information Systems Technology to Find The Best Path For Light Rail in the City of Amman
The traffic crisis and traffic accidents is the major problems facing the city of Amman in addition to the deterioration of the quality of public transport, So this study aimed to find a suitable solution to the traffic problem, And secure and safe way transfer by Light Rail using GIS technology by ArcGis10.2 and selection based on the multiplicity of standards, Where the study focused on the possibility of establishing a Light Rail or not and then find the Appropriateness of the study area to create a path.
The study used the topography of the area, Land use, the main Landmarks in the region, A network of roads and major Buses stops delimiters to determine the appropriate path to create this path.
The study was divided into two parts:
The first part: Which used the logical calculation technique to determine the Boolean allowable and non-allowable areas for the establishment of stations and the path of the train.
The second part, Which used the technique in which the collection of linear weights WLC to determine the suitability allowed for the establishment of stations and the path of the train areas.
I have been using highly appropriate to draw the final track areas and creation the a map of the path of a proposed according to the results of the study