العنف نحو العاملين في القطاع الصحي الأردني



الملخص
العنف نحو العاملين في القطاع الصحي الأردني  - دراسة مقارنه – من وجهه نظر العاملين في القطاع الصحي والمراجعين له
نايف أمين المحادين
جامعه مؤتة،  2014

 

هدفت الدراسة التعرف إلى العوامل المؤدية إلى العنف في القطاع الصحي الأردني من وجهه نظر العاملين فيه والمراجعين له، والتعرف أيضا إلى مرتكبي العنف ونمط العنف الشائع، والأضرار الناتجة عن العنف في ممتلكات القطاع الصحي، والحلول المقترحة للحد من العنف في القطاع الصحي من وجهه نظر العاملين فيه والمراجعين له، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تصميم أداتها والتي تكونت من استبانتين: إحداهما للعاملين في القطاع الصحي والأخرى للمراجعين له، وتم عرضهما بالاضافه لمخطط الدراسة على لجنة أخلاقيات  البحث العلمي في وزاره الصحة وتم الحصول على الموافقة لإجراء الدراسة. وتكون مجتمع الدراسة من جميع العاملين في أقسام الإسعاف والطوارئ في المستشفيات الحكومية والمراجعين لها، وتم استخدام منهج المسح الاجتماعي بالعينة حيث بلغ حجمها الكلي (435) مفردة وبلغ حجم عينة المراجعين (237) مراجعاً ومراجعة في حين بلغ حجم عينة العاملين (198) موظفاً وموظفة، وقد تم التحقق من صدق الاستبانتين وثباتهما، وتم استخدام مقاييس الإحصاء الوصفي، وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج كان من أبرزها: إن العوامل المؤدية إلى العنف في القطاع الصحي متعددة ومتداخلة، وإن المرافق للمريض هو من  يرتكب العنف في الغالب من وجهة نظر العاملين والمراجعين، وإن نمط العنف السائد هو النفسي، و الممتلكات  التي تضررت نتيجة العنف من وجهه نظر العاملين في القطاع الصحي كانت على التوالي)أدوات الإسعاف، زجاج المستشفى، أجهزه التصوير، الأسره، الصيدلية (في حين كانت الممتلكات المتضررة من وجهه نظر المراجعين هي) زجاج المستشفى، أدوات الإسعاف، أجهزه التصوير، أسرة المرضى، الصيدليه. كما أظهرت النتائج مجموعة من الحلول المقترحة للحد من ظاهره العنف من وجهه نظر العاملين في القطاع الصحي منها : زيادة عدد المستشفيات الحكومية، وزيادة الكوادر الطبية، وتحديث الأجهزة، واحترام المريض، وتعزيز الأمن في المستشفيات، وتشديد عقوبة الاعتداء على الكوادر الطبية قانونياً، وتفعيل قانون المساءلة الطبية، وتفعيل دور المراكز الصحية الأوليهة. أما من وجهه نظر المراجعين فكانت الحلول المقترحة : التعامل مع المريض باحترام، وتعزيز الأمن، زيادة عدد الكوادر الطبية، وتوفير استراحات للمراجعين. وفي ضوء النتائج التي توصلت لها الدراسة تم تقديم عدد من التوصيات.

 


Abstract
Violence against employs who work in the Health sector in Jordan –comparative Study –from the
point of view of the Employees who work in the Health sector and clients
Nayif Ameen al-Mahadeen
Mutah university, 2014

 

 

This study aims to identify the factors that lead to violence in the Jordanian Health Sector from the point of view of the employees in the health sector as well as its clients and identify the perpetrator and the common pattern of violence. the damages  caused by violence in the property of the health sector and the suggested solutions to control violence in the health sector from the point of view of the employees and the clients. To achieve the study goals, Two questionnaires were designed, one of them for employees in the health sector, the other for the clients of the health sector. These two questionnaires were offered to the ethics committee of  Scientific Research in the Ministry of health and attained the assent to conduct the study.

The study population on which the social survey approach was used comprises all the employees who work in the first aid and emergency section in the government hospitals as well as their clients. The total size of the sample consists of (435), the clients sample consists of (237), where is the employees sample was (198). the volatility and reliability of the two questionnaires were examined, and tested by SPSS technical. The study reached a number of conclusions the most important were. The factors that lead to violence in the health sector are several and interfered and the patient companion is the one who commite violence from both employees and clients points of views. The common pattern of violence is the psychological one. Moreover, from the employees  point of view  the properties that exposed to damage are (first aid tools, the hospital glass, radiology tools, beds and the pharmacy) while from client point of view (hospital glass, first aid tool, radiology tools, beds and the pharmacy). The results reveal asset of suggested solutions to limit the violence phenomenon for the employees who work in the health sector such as increasing the number of the government hospitals and increasing the medical staffs، improving and updating the medical tools,  respecting the patients enhance security in hospitals, activating of legal sanction toward the perpetrators of violence towards the medical stuffs, activating the  of medical suability and finally improving the medical services in the primary medical centers. From the clients point of view, the suggested solution were dealing with patient with respect and appreciation, enhancing the security, increasing the number of medical staffs and providing rest and waiting halls for the patient companion.

In the light of the results reached through the study, a number of recommendations were offered.