Home Faculty of Law Private Law الحماية القانونية للعلامة التجارية في التشريعين الأردني والعُماني

الحماية القانونية للعلامة التجارية في التشريعين الأردني والعُماني

الحماية القانونية للعلامة التجارية في التشريعين الأردني والعُماني
عبد العزيز السعدي
إشراف الدكتور حسام البطوش
جامعة مؤتة، 2007
الملخص

تناولت هذه الدراسة موضوع الحماية القانونية للعلامة التجارية في كل من المملكة الأردنية الهاشمية وسلطنة عُمان، وذلك من أجل الوقوف على السياسة التشريعية في كلا البلدين من تلك الحماية للعلامة التجارية.
وقد جاءت هذه الدراسة في فصول ثلاثة، عرض الباحث في الأول منها للتعريف بالعلامة التجارية وذلك من خلال بيان ماهيتها وأنواعها والتمييز بينها وبين بعض الأنظمة المشابهة لها.
وعرض الباحث في الفصل الثاني من هذه الدراسة إلى تسجيل العلامة التجارية في كلا التشريعين محل المقارنة من خلال بيان الشروط الموضوعية والشكلية للعلامة التجارية والآثار المترتبة على تسجيلها في كلا التشريعين.
انتقل الباحث في الفصل الثالث من هذه الدراسة لبيان أطر الحماية المدنية للعلامة التجارية في التشريعين الأردني والعُماني مبرزاً أثر التسجيل على الحماية المدنية للعلامة التجارية في التشريعين محل المقارنة، مسلطاً الضوء على دعوى المنافسة غير المشروعة من حيث تحديد ماهيتها وأساسها وشروطها في التشريعين محل المقارنة.


The Trading Mark and its Law Protection in the Jordanian and Omani Legislations
Abed Al-Aziz Al-Saidi
By dr. Husam. Al-Batosh
Mu’tah University, ‏2007
Abstract

 This study investigated the trading mark law protection in both the Hashemite Kingdom of Jordan and Sultanate of Oman evaluate the legislation policy in both countries concerning trading mark protection.
 The study consisted of three sections. In the first section, the researcher investigated the notion of the trading mark to reveal its characteristics in order to distinguish it from other types similar to it.
 In the second section, the research also studies the registration of the trading mark in both legislations under comparison through identifying the subjective and formative conditions of the trading mark and the consequences responsible due to its registration in the two legislations.
 In the last section, the research investigated the frames of civil protection of the trading mark in the two legislations, focusing on the effect of registration on civil protection of the trading mark in the laws under discussion.
 The researcher highlights the competition in order to legitimize its content, essence and conditions in the two contrasted laws.