Home Faculty of Law Private Law دور التحكيم في تسوية منازعات الاستثمار الأجنبي في الأردن

دور التحكيم في تسوية منازعات الاستثمار الأجنبي في الأردن

دور التحكيم في تسوية منازعات الاستثمار الأجنبي في الأردن
ياسر عبدالهادي البستنجي
إشراف الدكتور عبدالله الزبيدي
جامعة مؤتة، 2007
الملخص
   في الوقت الذي يتزايد فيه سعي الدول بشكل عام إلى جذب الاستثمارات الأجنبية إليها، لما لها من اثر مباشر وفعال في تحقيق التنمية الاقتصادية فيها، تتسابق الدول على تقديم التسهيلات والضمانات التي يطمح المستثمرون فيها، لتشجيعهم على الاستثمار في هذه الدول ومنحهم الامتيازات التي ينشدونها، ومن بين الضمانات التي يسعى إليها المستثمرون هي تسوية المنازعات التي قد تنشأ بينهم وبين الدولة أو إحدى هيئاتها من خلال نظام التحكيم، لما يتصف به هذا النظام من مزايا تناسب طبيعة هذه المنازعات وتلبي طموح هؤلاء المستثمرين.
   وقد جاءت هذه الدراسة لتعطي فكرة مبسطة عن كل من نظام التحكيم والاستثمار الأجنبي وتبين الأسباب التي جعلت نظام التحكيم من أفضل الوسائل لتسوية منازعات الاستثمار، وكذلك نتعرض لبعض المعوقات التي تقف أمام هذه الوسيلة في تسوية هذا النوع من المنازعات، بالإضافة إلى البحث في مدى الفعالية لهذا النظام في تسوية هذه المنازعات، مع بيان موقف القوانين الأردنية ذات الصلة من هذه المسائل، والتعرض لبعض القضايا العملية في هذا المجال.
   كما استعرضت الدراسة بعض المحاكم والمراكز المتخصصة بتسوية المنازعات المتعلقة بالاستثمار الأجنبي، سواءً على المستوى العربي أو الدولي، ومدى ما يحظى به نظام التحكيم كوسيلة لتسوية المنازعات التي تعرض على هذه المحاكم، وموقف القوانين الأردنية والمقارنة منها، وقد خلصت الدراسة إلى بعض النتائج والتوصيات.

The Role of Arbitration in Settlement of Foreign Investment Disputes in Jordan

Yaser Al-Bustanji
By: Dr. Abdullah Al-Zoubaidi
Mu'tah University, 2007
Abstract

By the time in which the endeavor of the countries is increasing to attract foreign investments, which have effective and direct effect to achieving economic development, the countries are racing to offer facilities and guarantees that the investors look forward to gain in order to encourage them to invest in these countries and give them the privileges they need. The reconciliation of disputes that could happen between the investors and the country or one of its parties, is one of these guarantees that the investors seek for. These disputes can be solved through the arbitration system which has some features that may fit the nature of these disagreements and meet the ambition of these investors.
This study was conducted to give a simple idea about the arbitration system, foreign investment, to show the reasons that made the arbitration system as one of the best means for  reconciliation of investment disagreements, to show the blocks that may confront this system and exploring the effectiveness of this system in solving these disagreements. Also the attitude of the  relevant Jordanian rules were discussed in addition to some practical issues in this area.
The study has talked about some courts and special centers that  work on these disputes either at Arabic or international level. The study showed to what extent that this arbitration system is used  as a mean to solve disagreements in comparison with Jordanian rules. The study has reached to some results and recommendations.