Home Faculty of Law Public Law حماية الأسرى في القانون الدولي الإنساني

حماية الأسرى في القانون الدولي الإنساني

حماية الأسرى في القانون الدولي الإنساني
عماد موسى الطراونة
إشراف الدكتور مخلد الطراونة
جامعة مؤتة،2007
الملخص

كانت النزاعات المسلحة قديماً تبيح لأطرافها تدمير كل ما من شأنه أضعاف قوة العدو، بما في ذلك المقاتلين، فكان الأسرى عند وقوعهم في الأسر يتعرضون لأبشع صور التعذيب، وقد يصل الأمر إلى حد القتل، ثم تضافرت الجهود الدولية بعد ذلك للتخفيف من هذه المعاملة، وبتطور قواعد القانون الدولي الإنساني بدأ الاهتمام بالأسرى، وأصبحت هناك قواعد ثابتة تشكل جزءاً كبيراً من قواعد القانون الدولي الإنساني تهتم بالأسرى، وبالمعاملة الواجب أن يتلقوها، وقد هدفت هذه الدراسة إلى معالجة القواعد الخاصة بالأسرى والحماية المقررة لهم .
ونظراً لأهمية هذا الموضوع فإننا نتناوله في ثلاثة فصول : أشرنا في الفصل الأول إلى أسرى الحرب من الناحية التاريخية، أما الفصل الثاني فتعرضنا فيه للأشخاص الذين ينطبق عليهم وصف أسرى حرب، وفي الفصل الثالث تناولنا الحماية المقررة لأسرى الحرب.

 

Protection of Captives Under The International Humanitarian Law

Emad Mousa Al-Tarawneh
By: Dr. Mekhled Al-Tarawneh
Mu’tah University , 2007
Abstract

In the past,armed conflictsallowed their parties to destroy everything belongs to the enemy including the fighters. Thus, captives were exposed to torture and might be killed. After that the international effort were gathered in order to attenute this savegery way of dealing with captives and in order to apply the international humanitarian law rules that concern with captives.
Therfore, it began to arise fixed rules that take care of captives and define the way in which they should be treated. This study aims it discussing these rules that are concerned with the treatment of captives . it consists of three parts : the first discusses the position of captives in the history;the second discusses the person who considerd as war captives and the thired discusses the protection given to the war captives.