شعر ابن عبد ربِّه الأندلسي (ت 328هـ)

الملخّص
شعر ابن عبد ربه: دراسة فنيّة
إبراهيم عودة الله السراحين
جامعة مؤتة، 2015 م

 

لقد تناولتْ هذه الدراسةُ شعرَ ابنِ عبدِ ربِّه المجموعَ من المصادرِ الأندلسيَّةِ، بالبحثِ والتحليلِ، إذ تطرقتْ لهيكلِ القصيدةِ عندَهُ ومقارنتِها بالقصيدةِ العربيَّةِ في المشرقِ العربيِّ، فتحدثتْ عن المطلعِ وأهميتِهِ للقصيدةِ وتعلُّقِهِ بموضوعِها، كما اهتمتْ بالمقدمةِ التقليديَّةِ لقصائدِ ابنِ عبدِ ربِّه من مقدماتٍ طلليَّةٍ،ومقدماتِ الشَّيبِ ومقدماتِ الطَّيفِ، ومحافظتِهِ أحياناً على تلك المقدماتِ،أو مخالفتِهِ لها، وناقشت موضوعَ حسنِ التخلُّصِ في أشعارِهِ، معَ التمثيلِ على كلِّ عنصرٍ منها بنماذجَ شعريَّةٍ من ديوانهِ.

كما تناولتْ الدراسةُ في محورٍ آخر التناصّ وأنواعَهُ في شعرِ ابنِ عبدِ ربِّه، حيثُ كثرَ تناصُّهُ الدينيُّ والأدبيُّ والتاريخيُّ، ممَّا يكشفُ جانباً من شخصيةِ هذا الشاعرِ المطَّلِعِ ذي الثقافةِ الواسعةِ، وقد جاء التناصّ خادماً هامَّاً للمعنى والصورة في مواطنِ استخدامه.

وناقشتْ الدراسةُ الصورةَ الفنيَّةَ في شعرِ ابنِ عبدِ ربِّه، حيثُ جاءت صورُهُ معبرةً ذاتَ إيحاءٍ ودلالةٍ في مواطنِها،وقد جاءتْ على أنماطِ الصورةِ جميعِها بصريّةٍ، وسمعيَّةٍ،ولمسيَّةٍ، وذوقيَّةٍ،وشميَّةٍ.

وأخيراً توقفت الدراسة عند بعضِ عناصرِ الإيقاعِ، فجاءتْ معظمُ أشعارِ ابن عبد ربّه على البحورِ الثلاثةِ الأكثرِ استخداماً عندَ الشعراءِ القدامى وهي: الطويلِ، والكاملِ والبسيطِ، ولم يقل شعراً على المتداركِ رغمَ معرفتِهِ به حيثُ أسماه في العِقدِ بـ"الغريبِ" وما منعه عن ذلك أنَّه لم يقلْ أحدٌ عليه شعراً، وقد جاء رويُّ قصائده على أحرفِ العربيَّةِ جميعِها، وقد جاءت مطالعُ قصائدِهِ مصرَّعةً في غالبِها، كما وظَّفَ التكرارَ بشكلٍ مناسبٍ يهدف للكشفِ عن عمقِ ألمِهِ وحزنِهِ بفقد ابنِهِ، الذي رثاه كثيراً في أشعاره.

 

 

Abstract
The poetry of Ibn Abd-Rabbo: An artistic study
Ibrahim O'det Allah Al-Saraheen
Mutah university, 2015

 

This study addressed the poetry of Ibn Abd-Rabbo that is collected from the Andalusia resources via research and analysis, in which I addressed the structure of the poem that he used and compared it with the Arabic poem in the eastern part of the Arab world; I discussed the beginning of the poem and its importance for the poem and cal its subject. I also paid attention to the traditional introduction of his poems; the introductory of ruins, the introductory of older people, and the introductory of spectrum , as he sometimes was committed to these introductions while he didn't in other times. I also addressed the theme of the successful elimination in his poetry, giving examples for each element by stating some poetic examples from his writings.

The study also addressed the intertextuality and its types in the poetry of Ibn Abd-Rabbo, in which there was a great deal of religious, literary and historical intertextuality, and that reveals one side of the poet's personality, who has a wide knowledge. Intertextuality was employed to express the meaning and the image in the locations where it was used.

The study addressed the artistic image in the poetry of Ibn Abd-Rabbo, in which the image was expressive and has a certain semantic meaning in the locations where it was used. This image included all the patterns; visual, audio, touching, tasteful, and smelly.

In the last parts, it addressed some of the elements of rhythm , in which most of his poetry employed the three mostly used poetry meters : Al-Ṭawīl, Al-Kāmil, and Al-Basīṭ , while he didn't compose by using Al- Mutadārik despite of his knowledge of this poetic meter, which he called "the strange" since no one composed poetry by using this poetic meter. He used all the Arabic alphabets at the end of the rhyme, but he mostly used the letters Raa', dal and Lam. He use repetition in the appropriate way in order to reveal his. sadness and pain after the death of his son that he mourned in most of his poetry.