اثر استخدام تقنيات التعليم الحديثة في تنمية الموارد البشرية من أجل الوصول إلى اقتصاد المعرفة في الأر

الملخص
اثر استخدام تقنيات التعليم الحديثة في تنمية الموارد البشرية من أجل الوصول الى اقتصاد المعرفة في الأردن
إيمان صالح القرعان
جامعة مؤتة 2013


هدفت هذه الدراسة إلى بيان اثر استخدام تقنيات التعليم في تنمية الموارد البشرية من اجل الوصول إلى مستوى مقبول في اقتصاد المعرفة بما يتناسب مع مستواه في الدول المتقدمة
وقد بينت النتائج القياسية انه يوجد علاقة طردية ذات دلالة إحصائية بين متغير الإنفاق على التعليم الجامعي وبين والناتج المحلي الإجمالي. 
كما أوصت الدراسة إلى تكثيف الاستثمار في التكنولوجيا المتقدمة على اعتبار أن تحسين المستوى التكنولوجي في الاقتصاد الأردني سوف يؤدي إلى زيادة الطلب على الخريجين الجامعيين ولا سيما في القطاع الخاص.

 


Abstract
The effect of using innovated educational techniques on the development
of human resources to reach a knowledge-based economy in Jordan
Eman Saleh Al Quran
Mutah University, 2013

 

 

This study aimed at addressing the state of education in Jordan and its role in human resource development, to reach satisfied level in the knowledge-based economy by adopting mainly the descriptive statistical analysis.

The estimation results showed that governmental educational spending affect and the human development index (HDI) significantly and

The study recommended to increase the investment in advanced technologies to improve the knowledge-based economy I Jordan which leads to increase demand on graduated students especially in private sector.