أثر مراعاة العدالة التنظيمية في تحسين جودة الخدمات الصحية: دراسة ميدانية على العاملين في المهن الطبي

الملخص
أثر مراعاة العدالة التنظيمية في تحسين جودة الخدمات الصحية دراسة ميدانية على العاملين في المهن الطبية في مستشفيات المملكة الأردنية الهاشمية
يسرى المعايطة
جامعة مؤتة، 2014

 

هدفت الدراسة إلى تحليل أثر مراعاة العدالة التنظيمية في تحسين جودة الخدمات الصحية دراسة ميدانية على العاملين في المهن الطبية في مستشفيات جنوب المملكة الأردنية الهاشمية، ومن أجل تحقيق هذا الهدف تم تطوير استبانة لجمع البيانات وزعت على (565)مبحوثاً. استخدمت الدراسة الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية لتحليل البيانات.
توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج كان من أبرزها:
1. إن تصورات المبحوثين نحو العدالة التنظيمية جاءت متوسطة، وتصوراتهم نحو مستوى جودة الخدمات الصحية جاءت مرتفعة.
2. يوجد أثر ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة0.05) ≥ a) لأبعاد العدالة التنظيمية بصورة مجتمعة(الإجرائية, التوزيعية, التعاملية, التقييمية) على جودة الخدمات الصحية(الملموسة، الاعتمادية، الاستجابة، الآمان، التعاطف) المقدمة في مستشفيات جنوب المملكة الأردنية الهاشمية.
3. أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تصورات المبحوثين نحو (العدالة التنظيمية، مستوى جودة الخدمات الصحية) تعزى للنوع الاجتماعي، العمر، نوع الكادر الطبي. 
توصلت الدراسة الى عدد من التوصيات اهمها:
1. تعزيز الامتيازات والحوافز المقدمة للطواقم الطبية بشكل يضمن استمرارها.
2. تعزيز الإجراءات الإدارية المطبقة في المستشفيات المبحوثة والعمل على تطبيقها بعدالة ومساواة بين جميع الطواقم الطبية. 
3. العمل على إشراك الطواقم الطبية في المستشفيات المبحوثة في دورات تدريبية تعزز مسارهم المهني في الوظيفة.

 

 

Abstract
Regarding the impact of organizational justice in improving the quality of health services:
a field study on the medical professionals in hospitals in Jordan
Yousra Al ma’aitah
Mu'tah University, 2014

 

The study aimed at Investigating the effectiveness of organizational justice in improving the quality of health service. in order to achieve the goals of study aquestioner was developed to collect the information from the sample which consisted of (565) respondents, who are work at medical professionals in south Jordanian hospitals. Statistical Social package for social sciences (spss.V.16) were used to analys the data. The  study conclude the following  results:

1. The perceptions of the respondents toward the organizational justice were average, while their perception toward the quality of health service came high.

2. There is a statistically significant difference at (α≤0.05) for organizational justice gathering dimensions (Procedural, Distributional, interactional and evolutional) on Service Health Quality (tangibles, reliability, responsiveness, assurance and  empathy) introduced by the Jordanian hospital in south at jordan.

3.  There is statistically significant difference at (α≤0.05)  in the perceptions of the respondents toward (organizational justice, the level of Service Health Quality) due to the gender, age and medical staff.

In light of finding the study can formulates a number of recommendations as following :

1. Reinforce the offered motivations medical teams so as to insure it continuity.

2. Reinforce the administrative procedures applied in the surveyed hospitals and  applaying it in the medical staff equally.

3. The necessity to sharing medical team in survayed hospitals in training courses to reinforce thier professional track in the task.