الصورة الفنية في مراثي الشعراء المخضرمين والإسلاميين

الملخص

الصورة الفنية في مراثي الشعراء المخضرمين والإسلاميين

آمال عبد المنعم الحراسيس

جامعة مؤتة، 2012م

تناولت هذه الدِّراسة الصورة الفنية في مراثي الشعراء المخضرمين والإسلاميين. وكانللدعوة الإسلامية والرسول الكريم أثر واضح في مجالات الصورة وموضوعاتها في شعر تلك الحقبة، كما كان للصراع بين الكفر والإيمان وتأبين القتلى في الجاهلية وشهداء المسلمين والأبناء والأحباب والأعضاء دور واضح في تحديد مجالات الصورة الشعرية وموضوعاتها المختلفة، فكان رثاء الرسول الكريم محوراً أساسياً من محاورها الأساسية؛ فهو الذي أخرج الناس من الظلمات إلى النور وكان البدر الذي يستضاء به. ومن تلك المحاور التي استند إليها البحث،  وشكل محوراً مهماً من محاوره،  فكان يقع بعضهم شهيداً في معارك الإسلام، وعُدّوا أبطالاً من أبطال الصراع بين معسكري الإيمان والشرك.
أمَّا صورة الألم واللوعة والحزن التي كان يعانيها الشعراء أو الشاعرات وتصويرها فكان محوراً ثالثاً من محاور الصورة. وقد عكست الصورة بموضوعاتها المتنوعة من ندب وتأبين وعزاء حرارة اللوعة والألم والحزن العميق عند هؤلاء الشعراء، واستثمرت هذه المشاعر والأحاسيس في تشكيل الصورة وبنائها في شعر مرحلة صدر الإسلام وما قبله.
تنوعت المصادر التي نَهَلَ منها الشعراء المخضرمون، وهي مصادر ذات صلة وثيقة بطبيعة الحياة من جهة، وموضوع الرثاء من جهة أخرى. وجاءت المصادر مرتبة حسب ورودها في هذه الدراسة على النحو الآتي، البيئة الطبيعية والإنسانية والاجتماعية والثقافية، ووظّف الشعراء حواسهم في بناء صورهم، فكانت صورهم بنمط حسِّي من أشكال بصريَّة تمثلت في اللون والحركة والسُّكون وأشكال سمعية ولمسيَّة وشميَّة وذوقيَّة.
وقد استخدم الشعراء المخضرمون والإسلاميون أنماطاً كثيرة من التشكيلات الأُسلوبيَّة، في بناء صورهم، ومن أبرز هذه التشكيلات: الصورة التشبيهيَّة،  والاستعاريَّة، والكِنائيَّة، والصورة المفردة والصورة المركبة واللوحات الفنية المختلفة.

 

 

Abstract
The artistic image in Muslim and  veteran poets' elegies
Ama'al Abd Almonem AL- hrases
Mutah University 2012

The study addressed the artistic image in Muslim and  veteran poets' elegies . Islam and prophet Momammad had a clear influence in the aspects of the artistic image and its topics in the poetry of that period , the conflict between Islam and infidelity and mourning the dead  during the Jaahiliyyah, Muslim martyrs , children , and loved people had a clear  impact in the aspects of the  image and its various topics .

Lamenting the prophet Mohammad was a key focus among its main domains as he get people out from darkness into light and he was  the moon by whom t life enlightened. Among these key focuses on which this research relied on and constituted an important focus of the poetic image was laminating the Muslim mujahideen ( Muslim warriors) who encountered Polytheism and disbelief and who support the prophet Mohammad , the Muslim warriors who  were the martyrs in the Islamic battles and is regarded as  heroes among  heroes of conflict against the Jaahiliyyah that sought to destroy Islam .The image of pain , anguish , and sadness that were suffered by poets because of beloved women , these topics constituted a third key focus among the main domains of the poetic image . With its various topics such as scaring, pain , deep sadness among these poets , the artistic image have reflected and invested these feelings and emotions to form the image and its construct in the poetry in the early beginning of Islam and the poetry that proceeded this period.

There were various resources on which veteran poets relied , and these were recourses that had a strong relation with the nature of life in the one hand , and the topic of lament in the other hand . the recourses were listed orderly according to their position in the study as follows : the natural sensitive humanistic environment characterized by in color, motion , and stillness , and  auditory, tactile ,olfactory and Gustatory  forms .

Muslim and veteran poets used many patterns and styles of stylistic formations in constructing their images, and the most prominent were  Simulation , metaphor and metonymy as they are artistic verbal images , in addition to singular and multiple artistic images and the various other images .