النزعة الدراميّة في الشعر الأردني المعاصر من العام (1967-2000)م

الملخص
النزعة الدراميّة في الشعر الأردني المعاصر 
(1967-2000)م
دنيا عارف المرايات
جامعة مؤتة, 2012م

 

تبحث هذه الدراسة, في النزعة الدرامية في الشعر الأردني المعاصر, وقد تحددت الفترة الزمنية خلال الأعوام (1967-2000)م, وكانت المنهجية المتبعة في هذه الدراسة المنهج التحليلي, ويقوم على استقراء النصوص الشعرية وتفسيرها وتحليلها, وقد جاءت هذه الدراسة في تمهيد وأربعة فصول وخاتمة, أما التمهيد فيتحدث عن مفهوم الدراما اصطلاحاً.
وتناول الفصل الأول, النزعة الدرامية في الإطار التاريخي, والتعرّف إلى الدراما قديما وحديثا, ومعرفة الفرق بين الدراما الشعرية والشعر الدرامي, وبدايات النزعة الدرامية في الشعر الأردني المعاصر.
أما الفصل الثاني, فقد تناول تطبيق المنهج التحليلي, على جميع عناصر البنية الدرامية في الشعر الأردني المعاصر.
والفصل الثالث, كان تطبيقا لنفس المنهجية, على بعض التكنيكات المسرحية في الشعر الأردني المعاصر.
والفصل الرابع والأخير, تحدّث عن تأثير الدراما في الشعر الأردني المعاصر من خلال القناع الدرامي.

 

Abstract
The Dramatic Trend in the Jordanian Contemporary Poetry
(1967-2000)
Donia Aref Al Mrayat
Mu'tah University, 2012

 

This study investigates the dramatic trend in the Jordanian contemporary poetry in the period of 1967-2000. The analytic approach is used here as research methodology to explore, interpret, and analyze the poetic corpus. This study is comprised of an introduction, four chapters, and a conclusion. The introduction addresses the technical term of drama.
The first chapter presents the dramatic trend from a historical perspective as well as it explores drama now and in the past. Also, chapter one compares the poetic drama and the dramatic poetry. In addition, this chapter sheds light upon the onset  of the dramatic trend in the Jordanian contemporary poetry.
The second chapter includes the application of the analytic method on all the elements of the dramatic structure in the Jordanian contemporary poetry.
The third chapter is also an application of the same method on some dramatic techniques in the Jordanian contemporary poetry.
The fourth chapter, which is the last one, discusses the impact of drama on the Jordanian contemporary poetry through the dramatic mask.