الاستهلال السَّردي في الرِّواية السّعوديَّة المُعاصِرة (غازي القصيبي و تركي الحمد) نموذجًا

الاستهلال السَّردي في الرواية السّعوديَّة المعاصرة
(غازي القصيبي و تركي الحمد) نموذجًا
منصور بن محمد البلوي
جامعة مؤتة,2012


 

تبحث هذه الدِّراسة في الاستهلال السَّردي في الرِّواية السُّعوديَّة المُعاصِرة, جاعلةً من الروائيَينِ السُّعوديَّينِ" غازي القصيبي, تركي الحمد" نموذجًا لها.
وقد جاءت هذه الدراسة في مدخلٍ وثلاثة فصول وخاتمة، أمَّا المدخل فيتحدَّث عن أبرز التعريفات للاستهلال, وأهميَّته, وأشكاله وأنواعه, ووظائفه, من خلال الوقوف على دراسات القدامى والمحدثين.
وتناول الفصل الأول البعدين الزماني والمكاني وأثرهما في تشكيل الاستهلال السَّردي, بالإضافة إلى الوقوف على منظومة القيم والعادات والتقاليد والأبعاد الثقافية.
أمَّا الفصل الثاني فقد تناول أثر الشخصية ودورها في تشكيل الاستهلال السَّردي.
فيما تناول الفصل الثالث التشكيل الفنِّي في الاستهلال السَّردي, وقد دُرِس فيه اللغة والتناص والانزياح والإيقاع والرمز والأسطورة.
وقد خُتمت الدِّراسة بخاتمةٍ أجملت أبرز النتائج التي توصَّلت إليها.

 

 

 


Abstract
Initialization narrative in the novel of contemporary Saudi Arabia
(Ghazi Algosaibi and Turki al-Hamad) model
Mansour bin Mohammed Al- Balawi
Mutah University, 2012

 

This study examines the start-up in the narrative style in the novel of contemporary Saudi Arabia, Saudi novelists making of "Ghazi Algosaibi , Turki al-Hamad" model to them.

It comes at the entrance of this study, three chapters and a conclusion, and the entrance talks about the most prominent definitions of initiation, and its importance, and its forms and types, and functions, by standing on the ancient and modern studies.

The first chapter discusses the temporal and spatial dimensions and their impact on the formation of start-up narrative style, as well as to stand on its system of values, customs, traditions and cultural dimensions.

The second chapter has dealt with the impact of personality and its role in the formation of start-up narrative style.

The third chapter deals with the technical configurationinitialization in the narrative style, it studies the language , contextualization, displacement, rhythm, the symbol and myth.