الاعتراض النَّحوي على الأداء اللغوي بين الفرَّاء والمبرِّد في ضوء علم اللغة المعاصر

الملخص
الاعتراض النَّحوي على الأداء اللغوي بين الفرَّاء والمبرِّد
في ضوء علم اللغة المعاصر
نوزت كريشان
جامعة مؤتة، 2015

تهدف هذه الدِّراسة الموسومة بـ "الاعتراض على الأداء اللغوي بين الفرَّاء والمبرِّد في ضوء علم اللغة المعاصر" إلى كشف الضوء عن مدى الخلاف بين الفرَّاء والمبرِّد، من خلال كتابي (معاني القرآن) للفرّاء، و (المقتضب) للمبرِّد، وقد بحثت الدِّراسة في الاعتراضات النَّحوية بين عالمين بارزين من علماء البصرة والكوفة، فالفرَّاء رأس المدرسة الكوفيّة، وكتابه (معاني القرآن) هو الكتاب الكوفي الوحيد الذي يُعدُّ كتاباً نحويَّاً جاء عن الكوفيين، والمبرِّد آخر آئمّة المدرسة البصريّة المهمِّين، وكتابه (المقتضب) يُعدُّ مصدراً أصيلاً من مصادر النَّحو واللغة، تمثَّلت فيه آراؤه التي تابع فيها سيبويه ومتقدِّمي البصريين، كما تمثَّلت فيه آراؤه التي اتَّفقت مع آراء الكوفيين أمثال الفرَّاء، وقد جاءت الدِّراسة في ثلاثة فصول وخاتمة، أمَّا الفصل الأول ففيه تمهيدٌ عن حقيقة الاعتراضات النَّحوية، وذكرت فيه تعريف الاعتراض لغةً واصطلاحاً، وتحدَّثت عن أقسام الاعتراض وأسبابه، وتشمل: الخروج عن القاعدة، والمعنى، وطبيعة اللغة، والاجتهاد، ثمَّ تحدَّثت عن دافع الاختيار للعالمين الفرَّاء والمبرِّد موضوعاً للبحث والدِّراسة. وتناولت في الفصل الثاني: التعبيرات الدَّالة على الاعتراض وهي: "الكثير، والقليل، والنَّادر، والشَّاذ، والضَّرورة، والضَّعيف، واللغة، والقبيح، والمكروه، والغلط، والممنوع، والخطأ، واللّحن"، وضمَّ هذا الفصل أيضاً آليات الاعتراض (السماع والقياس). وفي الفصل الثالث درست الاعتراض في أبواب النَّحو، وقسَّمته إلى أربعة مباحث، تناولت في الأول قضايا في المرفوعات، وعالجت في الثاني قضايا في المنصوبات، وضمَّنت الثالث قضايا في المجرورات والتوابع، والرابع تضمَّن دراسة بعض حروف المعاني. وأخيراً تناولت الخاتمة أهم النتائج التي توصَّلت إليها الدِّراسة تاركةً للقارئ نتائج أُخر في ثنايا صفحات هذا البحث.

وأشير إلى أنَّ الدِّراسة اعتمدت المنهج الوصفيّ التَّحليليّ الذي من خلاله استطعت أنْ أقدِّم النُّصوص بصورةٍ تحليليّة؛ لبيان الاعتراضات النَّحويّة التي استخدمها النُّحاة أثناء التعامل مع الأنماط اللغويّة.

 

Abstract
"The Grammatical Objection on the Linguistic Performance between Al-Farraa and Al- Mubarred in the light of Contemporary Linguistics
Nawzat Ahmad Krieshan
Mu'tah University, 2015

 

This study aims at shedding the light on the range of the dispute between  Al-Farraa and Al-Mubarred through examining the two books (The Meanings of Al-Quran)  for Al- Farraa and (Al-Muqtadab) for Al- Mubarred.

This study examined the grammatical objection between two distinguished linguists of Al-Basrah and Kufah. Al_Farraa headed the Kufian school and his book, which is considered a grammatical book, emerged from the Kufian scholars, and Al- Mubarred, on the other hand, is the last and most premium scholar of Al- Basrah School , and his book.

Al Muqtadab is considered an original source of grammar and language.

In his book, Al- Mubarred presented his points of view through which he followed up Seebawayh and the earlier Basrah's scholars. Moreover, he presented his views  which he agreed with  the Kufic scholars  such as Al-Farraa.

This study consisted of three chapters and a conclusion. The first chapter included the introduction about the reality, the grammatical objection, the definition of the term "objection" linguistically and terminologically.

I also discussed the parts of objection  and its causes which  included : not following up the rule ,the meaning, the language nature and diligence .I also discussed  the reason of choosing the two linguists Al –Farraa and Al-Mubarred to be the subject of the research and  study.

In the second chapter, I discussed the idioms and the indicating expressions  of the objection which included "Al-Kṯῑr", "Al-Kalῑl ", "Al-Nādir", "Al-šš ḏ", "Al- ḍḍarwrah", "Al-ḍ ḍ a

In the third chapter, I discussed the objection in grammatical parts and was divided into four subjects: the first discussed the nominatives, the second accusatives , the third the genitives and the dependents  ,and  the fourth included the study of some ma

This study was based on the descriptive analytical method through which I was able to present the texts in analytical form in order to clarify the grammatical objections which the linguists used in dealing with linguistic patterns?.