التقديم والتأخير في سورة الإسراء

 

الملخص
التقديم والتأخير في سورة الإسراء
( دراسة في ضوء علم المعاني)
إحسان عبدلله محمد الجبوري
جامعة مؤتة 2015

 

يهدف هذا البحث إلى دراسة ظاهرة بلاغية هامة في علم المعاني, وهي ظاهرة (التقديم والتأخير), وذلك من خلال سورة الإسراء (بني إسرائيل) وذلك لتبيين غايات هذا التقديم والتأخير,البلاغية منها والأخلاقية؛ لما في ذلك من مردود تربوي وأخلاقي على المجتمع, فتقديم الألفاظ وتأخيرها داخل الآية لا يكون إلا لعبرة ومقصد, لابد من تأمله, كتقديم اللفظ للأهمية, أو للفت النظر لرتبته أو للتحذير مما يليه, أو التشويق وغيره.

 

ووقع الاختيار على سورة ( الإسراء)؛لأن لها وقعاً خطيراً فيما تمر به من أحداث في زمننا الحاضر. وما يدور من صراع في فلسطين حول المسجد الأقصى, فقد عالجت السورة هذا الأمر في بدايتها, وبتّت في بعض المعطيات التي نعيشها.

 

وقد اعتمد الباحث في دراسة هذا الموضوع المنهج التحليلي البياني, حيث كان يعمد إلى الآيات محللاً عناصرها في ضوء علم البيان (البلاغة) واستخلاص النتائج وذلك بالاستعانة بجهود الدارسين البلاغيين القدامى والمحدثين.

 

Abstract
Precedence and Delay in Al-Isra'a Surah
(Children of Israel's chapter)
By 
Ihsan Abdullah Mohammed Aljubury 
Mu'tah University 2015

 

 

This research aims to study rhetorical phenomenon in semantics ; it is precedence and Delay through Al-Isra'a Surah to show rhetorical and moral purposes of this phenomenon as there is educational and moral impression in society.

 

The precedence of a word or delaying it within a verse is, but for a lesson or for a good should be looked attentively; for example; the precedence a word for its importance, to show attention, for warning from a word a phrase or for excitement, etc ...

 

The researcher has chosen this Surah because it has serious influence over the events that we are passing through nowadays and what is happening now around Al-Aqsa Mosque in Palestine so that this Surah deals with all of these events stressing on facts that are in a life we live .

 

In this study the researcher depends on rhetorical analytic manner; undertaking analyzing verse's aspects in this light of rhetoric and concluding results by asking for the help of efforts of old and modernize rhetorical scholars.