تجليات اللغة الشعرية دراسة في أعمال عبدالعزيز خوجة الشعرية

تجليات اللغة الشعرية دراسة في أعمال عبدالعزيز خوجة الشعرية
جزاع فرحان الشمري
جامعة مؤتة، 2011

تتناول هذه الدراسة (تجليات اللغة الشعرية دراسة في أعمال عبد العزيز خوجة الشعرية) وهو أحد شعراء المملكة العربية السعودية المعروفين والمميزين بنتاجهم الشعري رؤية وتجديداً وعمقاً. وقد جاءت في مدخل، وأربعة فصول، حيث قدم المدخل عرضاً لتجربة الشاعر في الدراسات السابقة، أما الفصل الأول فَخُصِّص لدراسة المعجم الشعري، وما يحمله هذا المعجم من دلالات وغنى. ونهض الفصل الثاني بدراسة ظاهرة الانزياح الدلالي، والتركيبي، والاسنادي, التي تقوم على الفرادة في الاستعارة، وعدم التجانس والانسجام بين طرفي المسند والمسند إليه، أو بين الصفة والموصوف، أو المضاف والمضاف إليه، أو الخرق للقوانين المعيارية الصارمة لتركيب الجملة النحوية، بغية صياغة جملة شعرية ذات دلالات جديدة.

في حين أن الفصل الثالث, جاء ليعالج التناص الأسطوري والديني والأدبي في شعره؛ ليكشف عن مقدرته في إقامة علاقة واعية مع نصوص شعرية سابقة، دون أن تكون ضرباً من الشرح، أو الاستنساخ. بينما جاء الفصل الرابع والأخير,  حول المفارقة، التي تمكن المبدع من الانفلات من دائرة المباشرة والبساطة إلى الأفق الأرحب للضبابية الجمالية، والتعبير عن المواقف المعينة على نحو يتخالف عما تتطلبه تلك المواقف. وقد انتهت هذه الدراسة بخاتمة، خلصت إلى أهم النتائج، التي تمخضت عنها.

 

Manifestations of the poetic language: a study in Abdelaziz Ghuja Poetry
Gzzae Frhan Al-Shmmary
Mu ’tah University, 2011

The current study discusses (The Manifestations of the poetic language: a study in Abdelaziz Ghuja Poetry). He is one of the well-known and distinguished Saudi Poets with a variety of poetic production that has a new vision and rich deepness. The study is divided into an introduction and four chapters.
The introduction discussed the experiments of the poet within the previous studies written about his poetry.
With regard to the first chapter it contains a study for the poetic dictionary within its indications and richness.
The second chapter was devoted to the semantic, structural and prediction displacement that based on unique metaphor, contradiction and lack of harmony between the sides of the ascribed or the adjective and the described or the add and added or in the breach of the strict traditional rules of the grammatical sentence in order to phrase new poetic sentence with new meanings.
Meanwhile. Chapter three dealt with the legendary, religion and literature discourse in his poetry to revel his capacity in establishing an aware relation with previous poetic texts without being a kind of explanation or copying. Moreover, chapter four discussed the phenomena that enables the innovator from escaping from the cycle of directness and simplicity to the widest horizon of beauty and expressing certain situations differ from the needed in that situation. The study ended with a conclusion containing the most important results.