أثر الصحة التنظيمية في تحسين أداء العاملين في الدوائر الحكومية في محافظة الكرك دراسة ميدانية : من وج

الملخص 
أثر  الصحة التنظيمية في  تحسين  أداء العاملين في الدوائر الحكومية في محافظة الكرك 
دراسة ميدانية:  من وجهة نظر العاملين 
إيناس زهير الشمايلة 
جامعة مؤتة ،2014

 


هدفت هذه الدراسة الى تحليل أثر الصحة التنظيمية في تحسين أداء العاملين في الدوائر الحكومية في محافظة الكرك  والبالغ عددهم (910) موظفاً ، ولتحقيق أهداف الدراسة  تم تطوير استبانة تناسب غرض الدراسة وقد تم اختيار عينة عشوائية بسيطة  تكونت من (320) مبحوثاً  من مجتمع الدراسة  وقد استخدمت الرزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS V.21) و مقياس الاحصاء الوصفي، وتحليل الانحدار المتعدد ،وقيم معامل تضخم التباين،وقيم معامل الالتواء وتحليل التباين الأحادي لتحليل بيانات الاستبانة واختبار الفرضيات والاجابة عن اسئلة الدراسة  ،وكانت من أهم نتائج الدراسة  ما يلي : 
1. ان تصورات العاملين في الدوائر الحكومية في محافظة الكرك لأبعاد الصحة التنظيمية جاء بمستوى متوسط ، وان تصورات العاملين لابعاد الاداء الوظيفي جاء بمستوى مرتفع . 
2. وجود أثر ذو دلالة احصائية عند مستوى دلالة (α≤0.05) لأبعاد الصحة التنظيمية (وضوح الاهداف ، حل المشكلات ،الاستقلالية التنظيمية  ،التماسك التنظيمي ) في تحسين أداء العاملين في الدوائر الحكومية في  الكرك .
3. لا يوجد أثر ذو دلالة احصائية عند مستوى دلالة (α≤0.05) لأبعاد الصحة التنظيمية (المعنويات ، فعالية الاتصالات ) في تحسين أداء العاملين في الدوائر الحكومية في  الكرك.
4. وجود أثر لأبعاد الصحة التنظيمية في تحسين الأداء الوظيفي ، حيث  فسرت أبعاد  الصحة التنظيمية (68.5 %) من التباين في الأداء الوظيفي .
وفي ضوء ما  توصل اليه من نتائج،  توصي الدراسة بعدة توصيات كان ابرزها وضع منهجية لزيادة مستوى الصحة التنظيمية لدى العاملين في المديريات المبحوثة، وتوعية المدراء بأثر الصحة التنظيمية  في تحسين الأداء الوظيفي  .

 

Abstract
The Impact of Organizational Health on Improving the Employees  Performance  in  Government  Departments    in   Karak Governorate
A Field Study  of Employee’s Attitudes
Enass  Shamaileh
Mutah University  2014

This  study  aimed  to  analyze  the  impact of  organizational  health on improving  the  employees  performance  in     government  departments  employees  in Karak governorate which consist of (910) employees, To achieve the goals of  the study , A questionnaire was developed  in order to meet the  goal  of  the study ,A simple, randomly  sample  was selected ,  the  sample  consisted of (320) individuals. The social science statistical packages   (SPSS V.21)  &Descriptive Statistic Measures & Multiple Regression Analysis & VIF & Skewness & One way  ANOVA  was used  to analysis  the  questionnaire data ,and  test  hypotheses ,and  to answer  questions from  study .The most  important results of study were:

 

1- The perceptions of  employees in government  departments    in Karak governorate for  organizational health  were a medium level ,and  The perceptions of employees  for    job  performance  were a high level.

2- -There is a significant statistical effect (at level of α≤ 0.05) of the organizational  health  dimensions( goals focus ,problem solving, autonomy, cohesiveness)on the improving employee’s performance.

3- There is no a significant statistical effect (at level of α≤ 0.05) of the organizational  health  dimensions(morals, communications  effectiveness ) on the improving employee’s performance.

4-The organizational health demonstrated  about (68.5%) of  the    discrepancy  in  the employee’s performance .

 

The study recommended about the importance of developing a methodology to increase the organizational health in the surveyed departments  employees, and working to awareness  managers to the  effect of organizational health on improving  job performance.