The Effect of Using Flipped Learning on Ninth Graders' Achievement in English


أثر استخدام استراتيجية التعليم المعكوس على تحصيل طلبة الصف التاسع في قواعد اللغة
الانجليزية في مديرية تربية وتعليم لواء القصر/ الكرك
غدير عوض المعاقبة
جامعة مؤتة 2015

 

هدفت هذه الدراسة الى استعلام اثر استخدام استراتيجية التعليم المعكوس على تحصيل طلبة الصف التاسع في قواعد اللغة الانجليزية في تربيةلواء القصر / الكرك خلال الفصل الاول من العام الدراسي 2015/2016.

اشتملت عينة الدراسة على (50) طالبة في الصف التاسع الاساسي تم اختيارهم بطريقة عشوائية من مدرستي فقوع الثانوية للأناث وامرع الثانوية للأناث. تم تقسيم افراد العينة الى مجموعتين : التجريبية (27 طالبة) والتي تم تدريسها باستخدام استراتيجية التعليم المعكوس وضابطة ( 23 طالبة) والتي تم تدريسها باستخدام الطريقة الاعتيادية. وقام الباحث باستخدام فيديو يوتيوب واختبار قبلي/بعدي لقياس التحصيل وتم التأكد من ثبات ومصداقية كلا من الفيديو و الاختبار التحصيلي.

أشارت نتيحة الدراسة لعدم وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) في تحصيل طلبة الصف التاسع في قواعد اللغة الانجليزية تبعا لاسلوب التدريس المستخدم ( استراتيجية التعليم المعكوس والطريقة الاعتيادية) ولصالح استراتيجية التعليم المعكوس.

طبقا لنتائج الدراسة اقترح الباحث مجموعة من التوصيات من بينها : الحاجة الي تبني استراتيجية التعليم المعكوس في العملية التعليمية في المؤسسات التعليمية الاردنية, والحاجة الى تنظيم حلقات عمل لتحليل وتحديد وحدات المنهج التي يمكن استخدامها وفقا لاستراتيجية التعليم المعكوس.


The Effect of Using Flipped Learning on Ninth Graders' Achievement in English Grammar in Al-Qaser Directorate of Education
Ghadeer Awad Al-Ma'agbeh
Mu'tah University, 2015

This study aimed to investigate the effect of using flipped learning on ninth graders' achievement in grammar in Al-Qaser Directorate of Education, during the first semester 2015/2016.The sample of the study consisted of 50 female 9th graders who were randomly selected from Faqu' secondary school for girls and Emra' secondary school for girls.

The sample of the study was divided into two groups: the experimental group (27 female students) which was taught using flipped learning strategy,  and the control group (23 female students) which was taught using the conventional method.

The researcher used a YouTube video and constructed a pre/post-test where reliability and validity were ensured.

The result indicated that there were statistical significant differences at (α ≤ 0.05) in 9th grade students' achievement in English grammar attributed

to the method of teaching in favor of using flipped learning. In light of the findings of the study, the researcher suggested a group of recommendations among which are the following: The need to embrace the flipped learning strategy in the educational process in the Jordanian educational institutions. The need to conduct workshops to analyze and identify curriculum units that can be used according to the flipped learning strategy.

Key words: Flipped learning, Achievement, Grammar.