الآثار المترتبة على اعتماد التخطيط وفق مُدخل الطلب الاجتماعي في التعليم العالي


الآثار المترتبة على اعتماد التخطيط وفق مدخل الطلب الاجتماعي
في التعليم العالي
وفاء خالد المقوسي
جامعة مؤتة، 2015

 

هدفت هذه الدراسة التعرف إلى الآثار المترتبة على اعتماد التخطيط وفق مُدخل الطلب الاجتماعي في التعليم العالي، وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي المسحي لمناسبته لطبيعة أهداف الدراسة، وتكونت عينة الدراسة من (116) فرداً، يمثلون المديرين ورؤساء الأقسام والموظفين اللذين لهم علاقة بموضوع التخطيط في وزارة التعليم العالي وديوان الخدمة المدنية، وقد تم اختيارهم بالطريقة القصدية.

ولتحقيق أهداف الدراسة تم نطوير استبانة كأداة لجمع البيانات، حيث تكونت من مجالين شمل الأول الآثار الإيجابية وتكون من (17) فقرة، بينما شمل الثاني الآثار السلبية وتكون من (15) فقرة، إضافة إلى البيانات الديمغرافية (جنس المستجيب ومؤهله وعمره وتخصصه) .

وقد أظهرت النتائج أن مستوى الآثار الإيجابية لإعتماد التخطيط وفق مُدخل الطلب الاجتماعي في التعليم العالي كان بدرجة متوسطة، إذ بلغ المتوسط الحسابي (3.40) بأهمية نسبية (68.0)، في حين جاء مستوى الآثار السلبية بالمرتبة الثانية بدرجة متوسطة وبمتوسط حسابي (3.32) وبأهمية نسبية(66.40). كما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغيرات الجنس والعمر والمؤهل العلمي والتخصص.

وفي ضوء ما تمخضت عنه هذه الدراسة من نتائج، أوصت الباحثة بالعمل على تعزيز الآثار الإيجابية للتخطيط وفق مُدخل الطلب الاجتماعي في التعليم العالي من خلال توظيفها واعتبارها معايير أساسية في الخطط الإستراتيجية، بالإضافة إلى محاولة تقليل الآثار السلبية وفق مدخل الطلب الاجتماعي في التعليم العالي من خلال التركيز على المواءمة بين مخرجات التعليم ومتطلبات سوق العمل.




The Impacts of the Application of Planning According to Social Demand Approach
in higher education
Wafa Khalid AL Maqousi
Mutah University 2015

 

 

This study aims to identify the impacts of implementation of planning in accordance to the social demand Approach in higher education . The researcher uses the survey descriptive.

Researcher has used the survey descriptive approach, since it is appropriate to  the nature and  goals of the study .

The study sample  is consisted of 116 individual , representing the directors, heads of sections and departments and the employees who are in  connection to the subject of planning in the Ministry of Higher Education  and Civil Service Bureau, and are intentionally selected.

To achieve the objectives of the study , a questionnaire has been developed as a tool of data collection . The questionnaire consisted of two dimensions . The first covers the positive impacts , and is formed of 17 item , while the second part covers the adverse effects and formed of 15 item, in addition to the demographic information ( gender of effect, qualification, age and area of specialization).

The results show that implementation of planning pursuant to the social demand Approach was medium . the  arithmetic mean was 3.40 with relative importance  of 68.0 . while the adverse effects come with the second rank with medium level and  arithmetic mean 3.32 , and relative importance  66.40 . the results show also, the absence of differences of statistical significance in estimations of the individuals of the sample which are attributed to the variables of gender, age, scientific qualification and specialization . in accordance to the conclusions  of this study , the researcher recommends  to focus on the positive impacts of planning and enhance them in accordance to the social demand Approach in higher education through its utilization and considering them as basic standards in the strategic plans in addition to exerting efforts to minimize the adverse effects in accordance to the social demand in higher education through emphasizing the interrelation between the outputs of education and requirements of labor market .