الحاجات الإرشادية للطلبة الأردنيين والسوريين و واقع الخدمات الإرشادية المقدمة لهم في مدارس لواء المز

الحاجات الإرشادية للطلبة الأردنيين والسوريين و واقع الخدمات الإرشادية المقدمة لهم في مدارس لواء المزار
ايهاب الطراونه

 

هدفت الدراسة الحالية الكشف عن الحاجات الإرشادية وواقع الخدمات الإرشادية المقدمة للطلبة الأردنيين والسوريين فـي مدارس لواء المزار الجنوبـي والمقارنـة بينها, وذلك مـن خـلال: مسح الحاجات الإرشادية المقدمة للطلبة, والتعرف على واقع الخدمات الإرشادية المقدمة لهم. وتكونت عينة الدراسة من ( 600) طالب وطالبة تم إختيارهم من المدارس التي بها الصفوف السابع, والثامن, والتاسع بالطريقة العشوائية. وعمل الباحث على تطوير: أولاً مقياس لمسح الحاجات الإرشادية والذي تكون في صورته النهائية من (76) فقرة موزعة على ستة أبعاد. ثانياً: مقياس لواقع الخدمات الإرشادية والذي تكون بصورته النهاية من (61) فقرة موزعة على ستة أبعاد. أظهرت النتائج أن الأبعاد التي كانت تقيس الحاجات الإرشادية ذات تقدير مرتفع, وأن واقع الخدمات الإرشادية جاء بتقدير متوسط. كما وأظهرت النتائج انه توجد فروق ذات دلاله إحصائية (0.05 ≥(α تعزى للجنس ولصالح الذكور ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في توفر الحاجات الإرشادية تعزى للجنسية والصف. وأن هناك فروقاً ذات دلاله احصائية تعزى للجنس والجنسية والصف, وتبين وجود فروق ذات دلاله إحصائية تعزى للجنس لصالح الإناث أي أن الخدمات الإرشادية المقدمة للإناث أكثر من الخدمات المقدمة للذكور. وأنه توجد فروق ذات دلاله إحصائية تعزى للجنسية لصالح السوريين أي أن الخدمات الإرشادية المقدمة للسوريين أكثر من الخدمات المقدمة للأردنيين. ويرى الباحث أن تكثيف الدراسات يساعد بشكل جيد على تقصي مشكلات الطلبة من وجهة نظرهم, وفي ضوء نتائج هذه الدراسة يوصي الباحث بأهمية مسح الحاجات النفسية والإجتماعية, ووضع البرامج الإرشادية والتوعوية للطلبة لما لها من أهمية في مساعدتهم على التكيف مع ذواتهم والبيئة المحيطة بهم, إضافة إلى أهمية مسح الحاجات للطلبة في عمر مبكر لتصميم البرامج الإرشادية النمائية والوقائية.

Abstract
Counseling needs of Jordanian and Syrian students and the reality of counseling services provided to them
in the schools of Al-Mazar Aljanoubi district: A Comparative Study.
Ehab Mohammed Mamdouh Al-Tarawneh
Mu'ta University, 2015

The present study aimed to measure and compare the counseling needs and the reality of counseling services provided to the Jordanian and the Syrian students in the schools of Al-Mazar Aljanoubi district, through: surveying the counseling needs provided to students, and identifying the reality of counseling services provided to them. The study sample consisted of 600 male and female students were selected randomly from schools with grades 7th, 8th, 9th. The researcher has developed the following: firstly, a scale to survey the counseling needs, this scale consisted of (76) items distributed on six dimensions. Second, a scale of counseling services reality, this scale consisted of (61) items distributed on six dimensions. The results showed that the dimensions of counseling needs scale indicated a high rating, and that the reality of counseling needs indicated an average rating. The results also showed that there were statistically significant differences (0.05 ≥ α) attributed to sex in favor of males and there are no statistically significant differences in the availability of counseling needs due to nationality and class differences. Also, there are significant differences due to gender, nationality, class, and there are statistically significant differences due to race in favor of females, which means that the counseling services provided to females are more than that services provided to males. Also, there are a statistically significant differences due to sex in favor of the Syrians, which means that the counseling services provided to the Syrians are more than that services provided to Jordanians. The researcher believes that the intensification of studies well help to investigate the students problems from their point of view, in the light of the results of this study, the researcher recommends the importance of surveying the psychological and social needs, and to develop counseling and awareness programs for students because of their importance in helping them to adapt themselves and the environment surrounding them, in addition to the importance of surveying needs of students at an early age for the design of developmental and preventive counseling programs.