أثر استخدام برمجية تعليمية محوسبة في تحصيل طلبة الصف الرابع الأساسي في مادة التربية الإسلامية


الملخص
أثر استخدام برمجية تعليمية محوسبة في تحصيل طلبة الصف الرابع الأساسي في مادة التربية الإسلامية
سميرة قطاونة
جامعة مؤتة، 2012

هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر استخدام برمجية تعليمية محوسبة في تحصيل طلبة الصف الرابع الأساسي في مادة التربية الإسلامية، كما هدفت إلى الكشف عن الفروق في التحصيل تبعاً لمتغير النوع الاجتماعي، ولتحقيق أهداف الدراسة تم إعداد أدوات الدراسة المتمثلة في برمجية تعليمية محوسبة في ثلاثة دروس من كتاب التربية الإسلامية (الوحي، الايمان بالملائكة الكرام، علامات الوقف) للصف الرابع الأساسي، بالإضافة إلى اختبار تحصيلي من نوع الاختيار من متعدد، تم التحقق من صدق وثبات هذه الأدوات وتطبيق هذه الأدوات على عينة الدراسة التي اختيرت قصدياً من مدرسة مؤتة النموذجية والبالغ عددهم (86) طالباً وطالبة. وقد تم توزيع العينة عشوائياً إلى مجموعتين: الأولى تجريبية تكونت من(43) طالباً وطالبة، دُرست المادة التعليمية من خلال البرمجية التعليمية المحوسبة، والمجموعة الثانية ضابطة تكونت من(43) طالباً وطالبة دُرِست المادة التعليمية ذاتها بالطريقة الاعتيادية. تم تطبيق الاختبار التحصيلي، وقد أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) في التحصيل بمادة التربية الإسلامية بين طلبة المجموعتين التجريبية والضابطة لصالح طلبة المجموعة التجريبية. وتبين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤ 0.05) في التحصيل لطلبة المجموعة التجريبية بمادة التربية الإسلامية لدى طلبة الصف الرابع الأساسي يعزى للنوع الاجتماعي وفي ضوء نتائج الدراسة تم التوصل إلى مجموعة من التوصيات.
كلمات مفتاحية  البرمجية التعليمية، التحصيل، التربية  الإسلامية.

 



ABSTRACT
The Effect of Using Programmed Instruction in Islamic Education Achievement of the Fourth Grade Basic Students 
Sameera Qatawneh
Muta University,2012

 

This study aimed to detect the effects of using programmed instruction on the achievement of the Fourth Grade Basic in Islamic Education. It also attempted to detect the differences in achievement and attitudes due to gender. To achieve the purpose of the study, an educational program was designed in three lessons from the Islamic education textbook of fourth grade students. In addition, an achievement test was designed for measuring students' achievement. Validity and reliability of these tools were verified. The tools were applied on a sample of (86) students of the fourth-graders in the model school at University of Mutah, which was intentionally selected. The sample was divided randomly into two groups: a group of (number 43) students has learned the educational material through blended learning, and a control group of (number 43) students which was taught using the traditional way. Achievement test attitude scale was applied to ensure the equivalence of the two groups; they were equivalent in achievement and attitude. The results showed that there were statistically significant differences at (0.05≤α) between the means of the students' marks of the experimental group and means of the student’s marks of the control group in favor of the programmed instruction learning. The results indicated no statistically significant differences in the achievement due to gender. In light of the findings of the study, the researcher proposed some recommendations to the concern.

Key words: Programmed Instruction, Islamic Education, Achievement