أساليب إدارة الصراع التنظيمي لدى مديري ومديرات المدارس الحكومية الثانوية في منطقة تبوك وعلاقتها بعمل

أساليب إدارة الصراع التنظيمي لدى مديري ومديرات المدارس الحكومية الثانوية في منطقة تبوك وعلاقتها بعملية اتخاذ القرار
فايزة حامد الحربي
جامعة مؤتة، 2012


هدفت الدراسة الحالية إلى تعرف العلاقة بين أساليب إدارة الصراع وعملية اتخاذ القرار لدى مديري ومديرات المدارس الحكومية الثانوية في منطقة تبوك، ولتحقيق هدف الدراسة تم تطوير استبانة وتوزيعها على عينة الدراسة المكونة من (108) مديراً ومديرة. وبعد تطبيق الاستبانة وجمع البيانات،تم تحليلها باستخدام الأوساط الحسابية والانحرافات المعيارية, ومعامل ارتباط بيرسون، وتحليل التباين متعدد المتغيرات. وخلصت الدراسة إلى النتائج التالية:
أشارت النتائج إلى أن أساليب إدارة الصراع السائدة لدى مديري ومديرات المدارس الحكومية الثانوية في منطقة تبوك من وجهة نظرهم كانت متوسطة، عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في أساليب إدارة الصراع تعزى لمتغير(النوع الاجتماعي، والمؤهل العلمي)، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في أساليب إدارة الصراع تعزى لعدد سنوات الخبرة ولصالح الخبرة (5-10)سنوات.
كما أشارت النتائج إلى أن خطوات اتخاذ القرار السائدة لدى مديري ومديرات المدارس الحكومية الثانوية في منطقة تبوك من وجهة نظرهم كانت متوسطة، وأيضاً أشارت النتائج إلى وجود فروق في متغير خطوات اتخاذ القرار، تعزى للجنس ولصالح الذكور،ووجود فروق ذات دلالة احصائية في متغير خطوات اتخاذ القرار تعزى للمؤهل العلمي ولصالح حملة البكالوريوس، ووجود فروق ذات دلالة احصائية في متغير خطوات اتخاذ القرار تعزى للخبرة ولصالح الخبرة (5-10)سنوات، ووجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين أساليب إدارة الصراع وأبعادها وخطوات اتخاذ القرارات.
وأوصت الدراسة بالعمل على تنظيم الدورات والندوات وتوزيع النشرات وبشكل خاص لدى المديرين ذوي الخبرات القليلة وذلك بهدف توجيه ودعم قدرتهم على عملية اتخاذ القرار.

 

 

Abstract
Organizational Conflict Management Techniques Adapted Of The Principals Governmental Secondary Schools In The Region Of Tabuk And Its Relation With The Process Of Decision –Making
Faiza alharbe
Mu’tah University,2012

 

The current study aimed at identifying the relationship between organizational conflict management techniques and the process of decision making adapted of Tabuk region governmental school principals.the researcher has developed a questionnaire and distributed to The study sample consisting of (108) principals. After applying the questionnaire and collecting data, data were analyzed by arithmetic means, standard deviation, person coloration coefficient, and multi variation analysis. The study concluded the following results:
The results indicated that the Techniques of conflict management prevalent among principals government secondary schools in the region of Tabuk from their point of view was moderate,and there were no significant statistical differences at the level (0.05 ≤α) in the methods of conflict management attributed (gender, educational qualification), and the existence of differences in the methods of conflict management attributable to the number of years of managerial experience.
The results indicated that the steps decision prevalent among the managers and directors of government secondary schools in the region of Tabuk from their point of view was moderate, and also results indicated that there were significant statistical differences at the level(0.05 ≤α)in variable steps decision-making and all its dimensions, attributed (gender, educational qualification, managerial experience ,a relationship statistically significant correlation between the methods of conflict management and its dimensions and the decision-making steps.
The study recommended organization of courses and seminars, distribution of leaflets and in particular the few managers with experience in order to guide and support their decision-making process.