مدى فاعلية برنامج سلوكي في خفض السلوك العدواني عند الأطفال ذوي الإعاقة العقلية المتوسطة في مركز مؤتة

الملخص
مدى فاعلية برنامج سلوكي في خفض السلوك العدواني عند الأطفال ذوي الإعاقة العقلية المتوسطة في مركز مؤتة للتربية الخاصة في محافظة الكرك
صفاء الصرايرة
جامعة مؤتة، 2014

هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية برنامج إرشادي في خفض السلوك العدواني لدى أطفال الإعاقة العقلية المتوسطة في مركز مؤتة للتربية الخاصة . و قد بلغت عينة الدراسة من (12) طالبا وطالبة من ذوي الإعاقة العقلية المتوسطة تتراوح أعمارهم ما بين (8 – 14) سنة تم اختيارهم بناءً على أعلى درجات على قائمة السلوك العدواني التي أعدتها الباحثة والتي تم تطويرها بالرجوع إلى البعد الخاص بالسلوك العدواني من مقياس الجمعية الأمريكية للسلوك التكيفي المطور للبيئة الأردنية وثبات عال والفقرات الخاصة بالسلوك العدواني لمقياس (بيركس لتقدير السلوك) وقائمة (البنا وصالح).

وقد استخدم نظام المجموعة الواحدة (المجموعة التجريبية) و تم تطبيق البرنامج الإرشادي على أفراد العينة على ثلاث مراحل تمثلت بمرحلة الخط القاعدي واستمرت أسبوعين والمرحلة الثانية مرحلة العلاج حيث تم تطبيق البرنامج مدة ستة أسابيع أما المرحلة الأخيرة فكانت مرحلة المتابعة والتي نفذت بعد شهر من التوقف عن تطبيق البرنامج واستمرت لمدة أسبوعين أيضا. وتم تطبيق قياس (قبلي وبعدي)على المجموعة وقياس المتابعة بعد التوقف عن تطبيق البرنامج و تم حساب تكرار السلوك العدواني لمدة (45) دقيقة. و تم استخدام اختبار  ويلكوكسون (Wilcoxon Matched Pairs Signed) وهو احد الاختبارات اللامعلمية الملائمة للكشف عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين التطبيقين القبلي و البعدي و التتبعي.

أسفرت النتائج عن ما يلي:  أن الوزن النسبي لعينة الدراسة قبل تطبيق البرنامج يشير إلى مستوى أعلى من المتوسط في السلوك العدواني. وإن الوزن النسبي لعينة الدراسة بعد تطبيق البرنامج يشير إلى التحسن الذي طرأ على المجموعة التجريبية.وإن الوزن النسبي لعينة الدراسة بعد القياس التتبعي مما يشير إلى بقاء أثر البرنامج.

 

 


The effectiveness of a counseling program on reducing the aggressive behavior in children with moderate mental disabilities in Mu’tah Center for Special Education in Karak
Safaa Al-Sarayrah
Mutah University، 2014

 

The study aimed to identify the effectiveness of a counseling program on reducing the aggressive behavior in children with medium mental disabilities in Mu’tah Center for Special Education in Karak. the study sample consisted of (12) students with moderate mental disabilities whose age ranged between  (8-14 years) and  who  were selected based on the highest levels on the list of aggressive behavior that was prepared by the researcher، and  developed with reference to the dimension of aggressive behavior from the scale of the American Society for adaptive behavior  which was developed for the Jordanian environment and which included  a high stability as well as the items of the aggressive behavior for the scale of (Berks for estimating the behavior) and the  list of (Saleh and Al-Banna).

The study design used system of  the one group was used (the experimental group) and a counseling program was applied to the sample in three stages which were represented by the  stage of baseline which  lasted for two weeks and the second stage of treatment where the program was implemented for six weeks . While the final stage was the follow-up stage، which was implemented after one month of stopping the application of the program and lasted for two weeks as well. . The pre and post measures were applied to the group as well as a follow-up measure after stopping the program. The application of recurrence of the aggressive behavior was calculated for a period of (45) minutes. Wilcoxon test (Wilcoxon Matched Pairs Signed) was also used as it is one of the nonparametric tests which is appropriate for detecting the presence of statistically significant differences between the pre and the post applications as well as the follow up.

The study results showed that the relative weight of the study sample before the implementation of the program indicates a higher level than the average regarding to the aggressive behavior. The results also showed that the relative weight of the study sample after the implementation of the program indicates the improvement in the experimental group. In addition، the relative weight of the study sample after the follow up measurement indicates the survival of the program's impact.