The Extent of Enhancing and Applying Metacognition Strategy by English Language Teachers in Al-Qaser

The Extent of Enhancing and Applying Metacognition Strategy by English Language Teachers
in Al-Qaser Directorate of Education from their Perspectives.
Qasim Mohammad Al- Mara'aeh
Mu'tah University, 2014

This study aimed to investigate the extent of enhancing and applying metacognition strategy by English language teachers in al-Qaser directorate of education from their perspectives. The sample of study consisted of (116), (41) male and (75) female teachers of the population of the study. A questionnaire was used to investigate the extent of enhancing and applying metacognition strategy.

The results indicated that the total extent of enhancing for all items was medium;  mean (2.9682) and standard deviation (.82731). On the other hand, the total extent of applying for all items was medium;  mean (2.845) and standard deviation (.99789). There are no statistically significant differences on the extent of English language teachers for enhancing and applying metacognition strategy due to gender. There are statistically significant differences on the extent of English language teachers for enhancing and applying metacognition strategy due to years of experience, for the benefit of experienced (more than 10 years). There are statistically significant differences in the extent of English language teachers for enhancing and applying metacognition strategy due to qualification, for the benefit of graduate studies. There is strong and positive correlation between the extent of enhancing metacognition and the extent of applying metacognition strategy, it reaches (.929).

In light of the results of the study, some recommendations were proposed as further researches need to be done and conducted on the effect of metacognition strategy on student's academic performance and its role for achievement the meaningful and creative learning.

Key words: metacognition, enhancing, applying, ELT, validity, reliability, statistical analysis.

 

 


مدى تعزيز وتطبيق معلمي اللغة الانجليزية لإستراتيجية ما وراء المعرفة في مديرية تربية القصر من وجهة نظرهم
قاسم المراعيه
جامعة مؤتة, 2014

هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء مدى تعزيز وتطبيق معلمي اللغة الانجليزية لإستراتيجية ما وراء المعرفة في مديرية تربية القصر من وجهة نظرهم. تكونت عينة الدراسة من (116) معلما ومعلمة, (41) معلم و(75) معلمة. و تم تصميم استبانه لتحقيق هدف الدراسة. وبعد جمع البيانات تم عمل تحليل إحصائي للاستبانات باستخدام مجموعة من العمليات الإحصائية عن طريق برنامجSPSS  .

أشارت نتائج الدراسة إلى أن مدى تعزيز معلمي اللغة الانجليزية لإستراتيجية ما وراء المعرفة كان متوسطا, حيث كان المتوسط الحسابي(2.96) والانحراف المعياري(0.82). ومن ناحية أخرى, فقد أشارت نتائج الدراسة إلى أن مدى تطبيق معلمي اللغة الانجليزية لإستراتيجية ما وراء المعرفة كان متوسطا, حيث كان المتوسط الحسابي(2.84) والانحراف المعياري(0.99). وأشارت النتائج أيضا, إلى عدم وجود فروق ذو دلالة إحصائية على مدى تعزيز وتطبيق معلمي اللغة الانجليزية لإستراتيجية ما وراء المعرفة فيما يتعلق بمتغير الجنس. من جهة أخرى, أشارت النتائج إلى وجود فروق ذو دلالة إحصائية على مدى تعزيز وتطبيق معلمي اللغة الانجليزية لإستراتيجية ما وراء المعرفة فيما يتعلق بمتغير الخبرة لصالح الخبرة(10 سنوات فأكثر). و أشارت النتائج إلى وجود فروق ذو دلالة إحصائية على مدى تعزيز وتطبيق معلمي اللغة الانجليزية لإستراتيجية ما وراء المعرفة فيما يتعلق بمتغير المؤهل العلمي لصالح الدراسات العليا. ولقد أشارت النتائج إلى أن هناك ارتباط ايجابي قوي بين مدى التعزيز ومدى التطبيق بلغ (0.92) وفقا لمعامل ارتباط بيرسون.

في ضوء النتائج السابقة, تم اقتراح عدد من التوصيات, كإجراء مزيد من الدراسات التي تقيس مدى تأثير إستراتيجية ما وراء المعرفة على الأداء والتحصيل الدراسي لدى الطلبة وتحقيق التعلم ذو المعنى و التعلم ألابتكاري.

الكلمات المفتاحية: ما وراء المعرفة, التعزيز, التطبيق, معلمي اللغة الانجليزية, الصدق, الثبات, التحليلات الاحصائية.