مستوى الطموح المهني لدى العاملين الإداريين في جامعات إقليم الجنوب وعلاقته بالأداء الوظيفي من وجهة نظ

الملخص
مستوى الطموح المهني لدى العاملين الإداريين بجامعات إقليم الجنوب وعلاقته بالأداء الوظيفي من وجهة نظرهم
حنين جبريل الرفوع
جامعة مؤتة،

2015 هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على العلاقة بين مستوى الطموح المهني والأداء الوظيفي لدى العاملين الإداريين بجامعات إقليم الجنوب في الأردن من وجهة نظرهم، والتعرف على دلالة الفروق تبعا لمتغيرات النوع الاجتماعي ( والحالة الاجتماعية والمؤهل العلمي والخبرة. وتكونت عينة الدراسة من ( 210 موظفين من العاملين الإداريين (مديرو الدوائر ورؤساء الشعب) بجامعات إقليم الجنوب في الأردن. ولتحقيق أهداف الدراسة؛ تم تطوير استبانتين واحدة لمستوى ( الطموح المهني مكونة من ( 32 ) فقرة، والأخرى للأداء الوظيفي مكونة من ( 32 فقرة موزعة على ستة أبعاد، وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها: أن الطموح المهني والأداء الوظيفي لدى العاملين الإداريين بجامعات إقليم الجنوب في الأردن من وجهة نظرهم جاء بمستوى متوسط، كما وأشارت النتائج إلى عدم وجود فروق في مستوى الطموح المهني تعزى لمتغيرات النوع الاجتماعي، والحالة الاجتماعية، ووجود فروق تعزى لمتغيرات الخبرة والمؤهل العلمي. كما بينت النتائج عدم وجود فروق في مستوى الأداء الوظيفي تعزى لمتغير النوع الاجتماعي، ووجود فروق تعزى لمتغيرات الحالة الاجتماعية ولصالح من حالتهم الاجتماعية (أعزب)، و المؤهل العلمي ولصالح المؤهل الأعلى، والخبرة ولصالح ذوي الخبرة ( 10 -أقل من 15 سنة). وأشارت النتائج إلى وجود علاقة ذات بين مستوى الطموح المهني والأداء (a≤ دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05 الوظيفي وأبعاده.

 

Abstract
The level of the professional ambition among the administrative staff at the universities of the southern region
and its relationship with job performance from their perspective
Haneen Jibreel Al-Rofou'
Mu'tah University, 2015

This study aimed at identifying the relationship between the level of the professional ambition and job performance among the administrative staff at the universities of the southern region in Jordan from their perspective as well as identifying the differences significance due to the variables of gender, marital status, educational qualification and experience. The study sample consisted of (210) employees of the administrative staff (managers of departments and heads of sections) at the universities of the southern region in Jordan. In order to achieve the study objectives, two questionnaires were developed; one for the level of professional ambition which consisted of ( 32) items and the other for job performance and also consists of (32) items distributed to six dimensions. Findings revealed that the professional ambition and job performance among the administrative staff at the universities of the southern region of Jordan from their perspective was of a medium degree. The results also showed that there are no statistically significant differences in the level of professional ambition due to the variable of gender and marital status, while the results indicated that there are differences attributed to the variables of experience and educational qualification. The results indicated that there are no differences in the level of job performance attributed to the variable of gender, while there are differences attributed to the variable of marital status in favor of the single, and for the educational qualification in favor of the highest Educational Qualification, as well as in experience in favor of those who have (10-15) years of experience. The results also showed that there is a statistically significant relationship at the significance level of (0.05≥) between the level of professional ambition and job performance with its dimensions.