قلق المستقبل وعلاقته بدافعية الانجاز لدى طلبة جامعة تبوك بالمملكة العربية السعودية

الملخص

قلق المستقبل وعلاقته بدافعية الانجاز لدى طلبة جامعة تبوك بالمملكة العربية السعودية

جاسر البلوي

جامعة مؤتة,2011

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين قلق المستقبل ودافعية الانجاز لدى طلبة جامعة تبوك, ومعرفة ما إذا كانت هنالك فروق في كل أبعاد متغير قلق المستقبل ومتغير دافعية الانجاز تعزى للنوع الاجتماعي والتخصص. ولتحقيق هدفي الدراسة تم استخدام مقياس قلق المستقبل من إعداد(المشيخي,2009), ومقياس دافع الانجاز من أعداد(سواقد,2010), وتحقق للمقياسين دلالات صدق وثبات مناسبين. وقد طبقت الدراسة على عينة من طلبة جامعة تبوك تم اختيارها عشوائياً من كلا الجنسين بلغت(821) طالباً وطالبة للعام الدراسي 2010/2001م. وخلصت الدراسة إلى النتائج التالية:

وجود علاقة بين أبعاد قلق المستقبل ودافع الانجاز, وقد فسرت أبعاد قلق المستقبل مجتمعة ما نسبته(24.3%) من التباين في متغير دافعية الانجاز لدى طلبة جامعة تبوك. وعدم وجود في قلق المستقبل وبعديه (القلق من الأحداث الحياتية الضاغطة, والمظاهر النفسية لقلق المستقبل) تعزى للنوع الاجتماعي, ووجود فروق في أبعاد قلق المستقبل(التفكير السلبي تجاه المستقبل, والنظرة السلبية للحياة, والمظاهر الجسمية لقلق المستقبل) تعزى للنوع الاجتماعي, حيث كانت الفروق في بعدي(التفكير السلبي تجاه المستقبل, والنظرة السلبية للحياة) لصالح الذكور, في حين كانت في بعد(المظاهر الجسمية لقلق المستقبل) لصالح الإناث. كما أشارت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق في كل من متغير قلق المستقبل وأبعاده ودافعية الانجاز لدى طلبة جامعة تبوك بالمملكة العربية السعودية تعزى للتخصص, وعدم وجود فروق في دافعية الانجاز تعزى للنوع الاجتماعي.

Future Anxiety and its Relationship to Achievement Motivation among the Students of
the University of Tabuk in KSA
Jasser Al-blewy
Mutah University, 2011

The current study aimed at detecting the relationship between Future Anxiety and achievement motivation among the students of the University of Tabuk, To find out whether there were differences in Future Anxiety and its dimensions attributed to gender and major, and to achieve the objectives of the study the scale of Future Anxiety (al-Msheki, 2009), and the scale of achievement motivation(Sawaqed, 2010) were used. The scales had a suitable validity and reliability. The study was applied on a sample of university students of both gender of the university of Tabuk composed (821) students during the academic year 2010/2001.
The study concluded the following results:
There were an effect of the dimensions of future anxiety in achievement motivation, and they combined explained (24.3%) of the variance in a variable of achievement motivation among the students of the University of Tabuk.
And the lack of the future anxiety dimensions (anxiety of vital events stressful, and manifestations of psychological future anxiety) due to gender, and there were a significant differences in the dimensions of the future anxiety (negative thinking towards the future, and the negative perception of life, and manifestations of physical anxiety for the future) due to gender, where the difference in (negative thinking about the future, and the negative perception of life) in favor of males, while it in (physical manifestations of anxiety for the future) in favor to females.
The results also revealed that there was no differences in each variable of Future Anxiety dimensions and achievement motivation among the students of the University of Tabuk, Saudi Arabia, due to major, and no significant differences in achievement motivation due to gender.