العلاقة بين دافعية الانجاز ومركز الضبط وأثرهما على التحصيل لدى طلبة الصف الأول الثانوي في منطقة تبوك

الملخص
العلاقة بين دافعية الانجاز ومركز الضبط وأثرهما على التحصيل لدى طلبة الصف الأول الثانوي في منطقة تبوك
بالمملكة العربية السعودية سليمان الشوامين
جامعة مؤتة,2011

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على العلاقة بين دافعية الانجاز ومركز الضبط وأثرهما على التحصيل لدى طلبة الصف الأول الثانوي في منطقة تبوك بالمملكة العربية السعودية. ولتحقيق هدف الدراسة تم استخدام مقياسين هما مقياس روتر لمركز الضبط, ومقياس دافع الانجاز. وقد طبقت الدراسة على عينة تم اختيارها بالطريقة العنقودية الطبقية العشوائية, بلغت(502) طالباً وطالبة من طلاب الصف الأول الثانوي في المدارس الحكومية بمنطقة تبوك بالمملكة العربية السعودية للعام الدراسي 2010/2011.
وخلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها:-وجود علاقة ارتباطيه عكسية بين دافعية الانجاز ومركز الضبط, وأشارت أيضاً إلى إمكانية التنبؤ بالتحصيل لدى الطلبة من خلال معرفة مستوى مركز الضبط أو دافع الانجاز أو كلا المتغيرين مجتمعين عندهم.
وتوصلت الدراسة أيضاً إلى وجود فروق بين الجنسين في مركز الضبط ولصالح الذكور, وعدم وجود فروق بين الجنسين في دافع الانجاز.

Abstract
The Relationship Between Achievement Motivation and Locus of Control and their Impact on the Achievement
within the First-Grade Secondary Students in the Region of Tabuk, at Saudi Arabia
Soloman AL Shawamin
Mutah University.2010

The current study aimed at identifying the relationship between achievement motivation and locus of control, and their impact on the achievement within the first-grade secondary students in the region of Tabuk, of Saudi Arabia. To achieve the objective of the study, two scales which are Rutter locus of control Scale, and Achievement Motivation scale were used. The study was applied on the sample was selected by stratified random cluster method, which composed (502) students from first-grade students in secondary public schools in Area of Tabuk in Saudi Arabia, during the academic year 2010/2011.

The study concluded a set of results including: -

There was negative correlation between achievement motivation and locus of control, and indicated that the possibility of predicting students achievement through locus of control or achievement motivation or both variables combined.

The study also founded that there were differences in Locus of Control due to the gender in favor of males, and differences in achievement motivation due to major in favor of the literary disciplines, and the absence of differences locus of control and achievement motivation due to gender.