إدراك الدور الجندري وعلاقته بفاعلية الذات لدى أطفال مرحلة الطفولة المتأخرة

إدراك الدور الجندري وعلاقته بفاعلية الذات لدى أطفال مرحلة الطفولة المتأخرة في لواء المزار الجنوبي
أسيل عبدالله الصرايرة
جامعة مؤتة، 2015

هدفت هذه الدراسة إلى تتبع تطور إدراك الدور الجندري لدى أطفال مرحلة الطفولة المتأخرة وعلاقتها بفاعلية الذات في لواء المزار الجنوبي، ولتحقيق أهداف الدراسة اختيرت عينة عشوائية من أطفال الصفوف الأساسية من الصف الرابع حتى الصف السادس، بطريقة العينة العشوائية العنقودية تكونت من (400) طفلاً توزعت  بالتساوي على هذه الصفوف، نصفهم من الذكور والنصف الآخر من الإناث. واستخدمت الباحثة مقياس التح (2004)لإدراك الدور الجندري، وقامت بتطوير مقياس فاعلية الذات وتم التحقق من صدقهما وثباتهما.
وأظهرت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين إدراك الدور الجندري والصف الدراسي لدى أطفال مرحلة الطفولة المتأخرة  في لواء المزار الجنوبي، حيث أن النمط الأندروجيني كان سائدا في الصفين الرابع والخامس، بينما فقد كان النمط الذكوري هو النمط السائد في الصف السادس،  كما أن النمط الأندروجيني كان سائدا لدى الإناث في جميع الصفوف الرابع والخامس والسادس، كما وارتفعت نسبة هذه النمط في الصف السادس بشكل ملحوظ.
كما أظهرت النتائج أن هناك فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى فاعلية الذات لدى أطفال المرحلة المتأخرة في لواء المزار الجنوبي تعزى للصف، وكانت النتيجة لصالح الصف السادس، كما أن هناك فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى فاعلية الذات لدى أطفال المرحلة المتأخرة في لواء المزار الجنوبي تعزى للجنس، وكانت النتيجة لصالح الإناث.
وبينت نتائج الدراسة وجود علاقة ذات دلالة إحصائياً بين أدراك الدور الجندري ومستويات فاعلية الذات لدى مرحلة الطفولة المتأخرة، كما أن هناك فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى فعالية الذات تعزى للأنماط الجندرية للطلبة الذكور والإناث، وكانت جميع هذه الفروق لصالح النمط الأندروجيني. وقد نوقشت نتائج الدراسة وتم التوصل إلى مجموعة من التوصيات أهمها: عمل برامج توعية لتغيير الصورة النمطية السائدة اتجاه أدوار الذكور والإناث.

Perceiving the gender role and its relationship with the self-efficacy among the children in the late
childhood stage in the district of Southern Al-Mazar
Aseel Sarayreh
Mu'tah University, 2015


This study aimed at pursuing the development of perceiving the gender role and its relationship with the self-efficacy among the children in the late childhood stage in the district of Southern Al-Mazar. In order to achieve the study objectives, a random sample was chosen from the children of the basic classes (fourth grade until sixth grade) by using the random cluster sample; it consisted of 400 children who were distributed equally to these classes. Half of them were male and the other half were female. The researcher used the ( Tah) scale to perceive the gender role. The researcher also developed the scale of self-efficacy.
The study results showed that there is a statistically significant relationship between perceiving the gender role and the academic class among the children in the late childhood stage in the district of Southern Al-Mazar; in which the androgenic pattern was dominant in in the fourth and fifth grades, while the male pattern was dominant in the sixth grade. The androgenic pattern was dominant among the females in the fourth, fifth and sixth grades, and the ratio of this pattern increased significantly in the sixth grade.
The study results showed that there are statistically significant differences in the level of the self-efficacy among the children in the late childhood stage in the district of Southern Al-Mazar attributed to the variable of class in favor of the sixth grade. The study results also showed that there are statistically significant differences in the level of the self-efficacy among the children in the late childhood stage in the district of Southern Al-Mazar attributed to the variable of gender in favor of the females.
The study results showed that there is a statistically significant relationship between the levels of self-efficacy and perceiving the gender role in the late childhood stage. There are statistically significant differences in the level of the self-efficacy attributed to gender stereotypes for both the male and female students, and these differences were in favor of the androgenic pattern. The study results were discussed and a number of recommendations were cited including, designing an outreach programs to change the dominant gender stereotypes toward the roles of males and females.