مستوى التفكير الناقد لدى طلبة جامعة مؤتة وعلاقته بالدافع المعرفي

الملخص
مستوى التفكير الناقد لدى طلبة جامعة مؤتة وعلاقته بالدافع المعرفي
سرى المحادين
جامعة مؤتة، 2015

هدفت هذه الد ا رسة إلى التعرف على مستوى التفكير الناقد لدى طلبة جامعة مؤتة وعلاقته بالدافع المعرفي. طبقت الد ا رسة على عينة بلغت ) 238 ( طالبا وطالبة تم اختيارهم على أساس العينة العشوائية طبقية على م ا رحل من مجتمع الد ا رسة، ولتحقيق أهداف الد ا رسة تم استخدام اختبار كاليفورنيا للتفكير الناقد ومقياس الدافع المعرفي، بعد أن جرى التحقق من مؤش ا رت صدقهما من خلال عرضهما على مجموعة من المحكمين المختصين ومن ثباتهما من خلال تطبيقهما على عينة استطلاعية مكونة من ) 33 ( طالبا وطالبة في جامعة مؤتة، وأظهرت نتائج الد ا رسة أن مستوى التفكير الناقد لدى طلبة جامعة مؤتة جاء دون المستوى المقبول كما أظهرت وجود علاقة ايجابية بين مستوى التفكير الناقد ومها ا رته الفرعية والدافع المعرفي، و وجود فروق ظاهرية بين المتوسطات الحسابية لمستوى التفكير الناقد ومها ا رته تبعا للنوع الاجتماعي والتخصص، ووجود فروق تعزى للتخصص، كما لم تظهر النتائج وجود فروق بين المتوسطات الحسابية لمستوى التفكير الناقد ومها ا رته تعزى للتفاعل بين النوع الاجتماعي والتخصص، أوشارت النتائج إلى عدم وجود فروق بين المتوسطات الحسابية لمستوى التفكير الناقد ومها ا رته تعزى للنوع الاجتماعي. وفي ضوء النتائج أوصت الد ا رسة بتنمية مها ا رت التفكير الناقد لدى طلبة الجامعة وخاصة طلبة الد ا رسات الإنسانية من خلال تضمين الخطط الد ا رسة لمساقات وموضوعات تستهدف تعليم التفكير بشكل عام، أو التفكير الناقد بشكل خاص.

Abstract
Critical Thinking Level among Mutah University Students and its Relationship with Cognitive Motivation
Sura Almahadeen
Mutah University

The study aimed to identify the critical thinking level among Mutah university students and its relationship with cognitive motivation. The sample was (834) male and female students whom were selected using the stratified random sample from the population of the study. To achieve the goals of the study, California Critical Thinking Skills Test and the Cognitive Motivation scale were utilized after checking their reliability by subscribing them to a jury of specialists and from their validity by applying both scales on a pilot sample consisted of (53) male and female students in Mu'tah university. Results indicated that the critical thinking level among Mu'tah university students was less than acceptable, and indicated a positive relationship between the critical thinking with its sub- skills level and cognitive motivation. Also, the results indicated vertical differences between means of critical thinking and its sub- skills level that are attributed to gender and specialty variables. Moreover, there were no differences in the critical thinking and its sub- skills level that are attributed to gender, but there were differences attributed to specialty variable. Moreover, results indicated there are no differences between means of critical thinking and its sub- skills level that are attributed to the interaction between gender and specialty variables. Finally, the results indicated that there are no differences between means of critical thinking and its sub- skills level that are attributed to gender. The study concluded with a number of recommendations among which developing critical thinking skills among the university students, particular students in the humanities.