الاتزان الانفعالي لدى الطلبة المنذرين والغير منذرين في جامعة مؤتة : دراسة مقارنة

الاتزان الانفعالي لدى الطلبة المنذرين والغير منذرين في جامعة مؤتة : دراسة مقارنة
ايلزا الرواشدة
جامعة مؤتة، 2015

هدفت الدراسة الحالية للتعرف على الفروق في مستوى الاتزان الانفعالي بين ( الطلبة المنذرين وغير المنذرين في جامعة مؤتة، وتكونت عينة الدراسة من ( 300 طالباً وطالبة منهم ( 150 ) طالباً وطالبة من المنذرين و( 150 ) طالباً وطالبة من غير المنذرين، طبق عليهم مقياس الاتزان الانفعالي من تطوير الباحثة، تم التأكد من دلالات صدقه وثباته، وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند 0.05 ) في مستوى الاتزان الانفعالي بين الطلبة المنذرين وغير ≥α) مستوى الدلالة المنذرين وابعاده (تقدير الذات، السعادة، الاستقلالية)، لصالح الطلبة الغير منذرين وفي بعدي (القلق، الشعور بالذنب) لصالح الطلبة المنذرين، ولم تظهر النتائج وجود فروق في بعد (الوسواس)، كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق في مستوى الاتزان الانفعالي لدى الطلبة المنذرين وغير المنذرين تعزى للنوع الاجتماعي على العينة ككل ولعينتي الطلبة المنذرين وغير المنذرين كل على حدا، وفيما يتعلق بالتخصص فأظهرت النتائج عدم وجود فروق في مستوى الاتزان الانفعالي بين الطلبة المنذرين والغير منذرين تعزى للتخصص. كما تبين أن الفروق في مستوى الاتزان الانفعالي لدى الطلبة المنذرين وغير المنذرين بين طلبة السنة الثانية وطلبة السنة الرابعة ولصالح طلبة السنة الرابعة، وأشارت إلى وجود علاقة ايجابية ذات دلالة إحصائية بين مستوى الاتزان الانفعالي والمعدل التراكمي لدى الطلبة المنذرين وغير المنذرين في جامعة مؤتة على العينة ككل ولدى عينتي الطلبة المنذرين والطلبة غير المنذرين كل على حدا؛ أي أنه بزيادة مستوى الاتزان الانفعالي يزداد المعدل التراكمي. وتوصي الدراسة بأن تقوم الجامعة بإعداد برامج خاصة وهادفة لتحسين الاتزان الانفعالي لطلبتها وخاصة لدى الطلبة المنذرين.

Abstract
The Emotional Balance among Warned and Unwarned Students at Mu’tah University: A comparative Study
Elza Alrawasdeh
Mutah University, 2015


The study aimed to identify the differences in the level of emotional balance between warned and unwarned undergraduate students at Mu’tah University. The sample of the study consisted of 300 students involving (150) warned students and (150) unwarned students who were selected randomly. The scale of emotional balance was developed by the searcher to be applied on them. The study revealed that there were statistically significant differences at (α≤0.05) level in the emotional balance level between warned and unwarned students. The differences were in favor of unwarned students with respect to (self-esteem, happiness, independence) dimensions and in favor of warned students with respect to (anxiety, feeling guilty) dimensions. It didn’t show the existence of significant differences in obsession dimension. The findings did not reveal the existence of significant differences in the emotional balance level between warned and unwarned students attributed to the gender variable and the academic major variable. There were also statistically significant differences in the emotional balance level between warned and unwarned students from the second year and the fourth year in favor of the fourth year students. The study pointed to the existence of a positive relationship between the level of emotional balance and the cumulative average. The more balance level student has the higher his cumulative average will be. The study recommends that the university should set up special and targeted programs to improve the emotional balance level among its students in general and particularly warned students.