المسؤولية المدنية لمأمور التنفيذ وفقاً لأحكام القانون الأردني

المسؤولية المدنية لمأمور التنفيذ وفقاً لأحكام القانون الأردني

حنين منصور خالد المنصور

إشراف الأستاذ الدكتور عبد الله الزبيدي

جامعة مؤته ، 2017

الملخص

 

    تناولت هذه الدراسة أحكام المسؤولية المدنية لمأمور التنفيذ ، وقد هدفت هذه الدراسة لبيان مدى ملاءمة تطبيق القواعد العامة في المسوؤلية على مأمور التنفيذ ، حيث توصلت هذه الدراسة إلى أن مسؤولية مأمور التنفيذ هي مسؤولية تقصيرية، تقوم على ضرورة توافر ثلاثة أركان: الأول هو الخطأ، والثاني الضرر، والثالث علاقة السببية بينهما .

 وقد توصلت هذه الدراسة أيضاً إلى أن مأمور التنفيذ وإن كان يتحمل المسؤولية المدنية عن أخطائه، إلا أن الدولة وبحكم المسؤولية المدنية للمتبوع عن أعمال التابع تتحمل المسؤولية مع مأمور التنفيذ ، وإن كانت الدولة تستطيع بعد ذلك الرجوع على مأمور التنفيذ .

 وقد خلصنا في نهاية هذه الدراسة إلى ضرورة تدخل المشرع بتنظيم قواعد خاصة لمسؤولية مأمور التنفيذ أسوة ببعض التشريعات ، وضرورة أن يسأل على أن يكون الأساس في مساءلته الخطأ وليس الفعل الضار .

 

 

 

The Civil Liability of the Execution Officer In Accordance With The Provisions of Jordanian Law

 Haneen Mansour Khaled Almansour

by Dr Abdallah  Al Zubidi

Mutah University , 2017

  Abstract

  This study tackled the provisions of civil liability of the Execution Officer by applying the general rules of liability. It was concluded that tort is the basis of his/her responsibility if the three conditions of tort were met; wrongful act, damage and the casual link between the two.  

It was also concluded that State is liable as it is responsible for the acts of its subordinates, although the State could then refer to the Execution Officer and claim the compensation paid.

In the end, it was concluded that a legislation need to be promulgated to regulate the liability of the Execution Officer as other countries did. Furthermore, there is a need to institutionalize the lability on tort and not harmful act .