الموقف الأمريكي من الإطاحة بالرئيس المصري محمد مرسي

 

الملخص
الموقف الأمريكي من الإطاحة بالرئيس المصري محمد مرسي
احمد كمال سلمان عليان
جامعة مؤتة ، 2014

هدفت هذه الرسالة إلى البحث في حقيقة الموقف الأمريكي من الإطاحة بالرئيس محمد مرسي، والحديث عن  بدايات العلاقات الأمريكية المصرية  في عهد الرئيس جمال عبدالناصر والرئيس أنور السادات والرئيس محمد حسني مبارك، مروراً بالموقف الأمريكي من ثورة 25 يناير وما صاحبها من تردد في الموقف الأمريكي تجاه الثورة المصرية والذي بدا مختلفاً ومتناقضاً تجاه الثورة، ومن ثم التحدث وبشكل موجز عن العلاقات الأمريكية مع حركة الأخوان قبل وبعد تسلم الرئيس محمد مرسي الرئاسة في مصر، والتوجهات السياسية للرئيس محمد مرسي، والموقف الأمريكي من الإطاحة بالرئيس محمد مرسي من قبل الجيش المصري، حيث عمدت هذه الرسالة إلى استخدام المنهج التاريخي والمنهج الوصفي، وفي الختام خلصت الدَراسة إلى أن الإدارة الأمريكية تعاملت مع الأوضاع في مصر انطلاقاً من قاعدة تحقيق المصالح الأمريكية، والحفاظ على مكتسباتها، والمحافظة على الكيان الصهيوني من أي تهديدات قد تواجهها .

 



Abstract
The U.S. Position on the Overthrow of President Mohammed Morsi
Ahamd Kamal Slman e’layan
Mu’tah University, 2014

 

The aim of this Study is to investigate the U.S. position on the overthrow of President Mohmmad Morsi. It tackles the American –Egyptian relations during the reign of Jamal Abed Al-Nasser, Anwar Alsadat, and Hosni Mubarak. The study focuses  on the U.S. Position on the Egyptian25th of January Revolution and all the hesitation and contradiction that were associated with it.

The study further discusses briefly the American-Islamic Brotherhood relations after the election of Mohammad Morsi as president of Egypt.It reflects onMursi’s political policies and the American position from the ousting of president Mursiby Military. This Study adopted a historical descriptive approach in research.

Finally, the study has found that the American administration’s perspective in handling the situation in Egypt was based on protecting U.S. interests and maintaining Israeli security.