أثر استخدام أسلوبي التدريس (الثنائي- ومتعددة المستويات) على بعض المهارات الأساسية في كرة الطائرة

الملخص
أثر استخدام أسلوبي التدريس (الثنائي- ومتعدد المستويات) على بعض المهارات الاساسية في كرة الطائرة
سلسبيله حيدر القراله

جامعة مؤتة، 2013

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على اثر استخدام أسلوبي التدريس (الثنائي ومتعدد المستويات) على تعلم مهارة الإرسال من أسفل  في الكرة الطائرة, تكونت عينة الدراسة من (30) طالب من طلاب كلية علوم الرياضة في جامعة مؤتة والمسجلين في مساق الكرة الطائرة (1) على الفصل الدراسي الثاني من العام الجامعي 2012/2013،  تم توزيعهم عشوائيا إلى مجموعتان متكافئتان حيث استخدمت المجموعة الأولى أسلوب التدريس الثنائي والمجموعة الثانية أسلوب التدريس متعدد المستويات.

ولغرض تحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج التجريبي لملائمتة لطبيعة الدراسة،  وتم استخدام الأساليب الإحصائية المتوسطات الحسابية, الانحرافات المعيارية, واختبار (T-Test).

أظهرت نتائج الدراسة إن أسلوبي التدريس الثنائي ومتعدد المستويات اثر ايجابيا ذو دلالة احصائية في تعلم مهارات الكرة الطائرة (الإرسال من أسفل المواجه للأمام), عند مقارنة نتائج القياسين القبلي والبعدي كانت الأفضلية للأسلوبين معاً.

وفي ضوء نتائج الدراسة أوصت الدراسة باستخدام أسلوبي التدريس الثنائي ومتعدد المستويات على تعلم مهارات الكرة الطائرة، لما لهم من اثر ايجابي على تحسين مستوى أداء المتعلمين.

 

 

Abstract
The effect of using my teaching style (duo - and multi-level) to improve the skill of the transmitter from the bottom of fronting in volleyball with the students of the Faculty of Sports Science at the University of Muta"
Salsabila Haider al-gralleh
Mutah University, 2013

 

The aim of this study was to investigate the effect of using the two methods of teaching (bilateral and multi-level) to learn Mhlerh transmission from the bottom in volleyball, study sample consisted of 30 students from the students of the Faculty of Sports Science at the University of Muta and enrolled in the course volleyball (1) second semester of the academic year 2012/2013, were randomly assigned to two groups, where the first group used method of teaching the bilateral and the second group teaching style multi-level.

Results of the study showed that my teaching style, multi-level bilateral positive effect in learning volleyball skills (transmission from the bottom of the front-facing), when compared to the results of pre and post measurements preference was for the two methods together.

In light of the results of the study, the study recommended using my teaching style bilateral and multi-levels to learn the skills of volleyball