معوقات دمج المهارات الحياتية في المناهج التدريسية من وجهة نظر طلبة كلية علوم الرياضة في جامعة مؤتة

معوقات دمج المهارات الحياتية في المناهج التدريسية من وجهة نظر طلبة كلية علوم الرياضة في جامعة مؤتة
لبنى غازي الفريجات

 

هدفت هذه الدراسة التعرف إلى معوقات دمج المهارات الحياتية من وجهة  نظر طلبة كلية علوم الرياضة في جامعة مؤتة تبعا لمتغيرات النوع الاجتماعي، المستوى الدراسي والمعدل التراكمي، استخدمت الباحثة المنهج الوصفي لملائمته لطبيعة الدراسة، وتم بناء استبانة مكونة من خمسة محاور و( 42 ) فقرة كأداة الدراسة، وتكونت عينة الدراسة من ( 319 ) طالب وطالبة .

أظهرت النتائج أن محور البيئة الجامعية جاء في الترتيب الأول لمعوقات دمج المهارات الحياتية في المناهج التدريسية، كما أظهرت وجود فروق ذات دلالة إحصائية في ترتيب معوقات دمج المهارات الحياتية على متغير النوع الاجتماعي ولصالح الطلاب وكذلك على متغير السنة الدراسية ولصالح السنة الرابعة وأظهرت كذلك عدم وجود فروق تعزى لمتغير المعدل التراكمي.

 

 

Abstract
Obstacles of Blending Life Skills in the Teaching Curricula By Sport
Science Colleges' Students From Their Perspectives
Lubna Gaze Al-Frigat
Mutah University, 2015

 

This study aimed at determining the obstacles of blending life skills in teaching curricula by Sport Science Colleges' students from their perspectives. Moreover, it aimed at identifying the effect of social type, year of study, and the GPA on determining these obstacles. The number of participants in this study was 319 physical education students (216 males and 103 females) from the College of Sport Sciences at  Mutah University.  A Five dimensional instrument (faculty members, student, teaching courses, university facilities, and the academic environment) containing (42) items was designed to achieve e the purposes of this study. After using the proper statistical analysis methods (mean, standard deviation, univariate analysis of variance -main effect-, Scheffe).  The study revealed that the academic environmental obstacle were the major ones that hinder blending the life skill in the teaching curricula. Moreover, There were no significant statistical differences at (a= 0.05) Due to the role of GPA on determining the obstacles of blending life skills in the teaching curricula in all the dimensions. However, there were significant statistical differences at (a = 0.05) Due to social type, when male students saw the obstacles more effectively than female students in three dimensions (faculty members, students, and university facilities). Moreover, senior students saw the obstacles of blending life skills in the teaching curricula more complex than sophomore students in all the dimensions, and more complex than junior students in three dimensions (teaching courses, university facilities, and academic environment).