التوجيه النَّحوي للقراءات القرآنيّة الشَّاذَّة في كتاب المحتسب لابن جنِّي (دراسة وصفية تحليلية)

الملخص
التوجيه النَّحوي للقراءات القرآنيّة الشَّاذَّة في كتاب المحتسب لابن جنِّي
(دراسة وصفية تحليلية)
حسناء عليان العنزي

مؤتة 2015م

تتناول هذه الدِّراسة الحديث عن التَّوجيهات النَّحوية للقراءات القرآنيّة الشَّاذَّة في واحد من أبرز المصنَّفات القديمة في علم القراءَات، ألا وهو كتاب المحتسب لابن جنِّي في توجيه شواذ القراءَات، وقد اقتضت صيغة الدِّراسة أن تكون على النحو الآتي:

التمهيد: ويتناول الحديث عن مفهوم التَّوجيه النَّحوي للقراءة القرآنيّة الكريمة، ومفهوم القراءَة، والقراءَة الشَّاذَّة، كما يتناول التَّعريف بكتاب ابن جنِّي "المحتسب"، والتَّعريف بابن جنِّي مؤلِّفه من حيث: اسمه، ونسبه، وعلمه، وحياته، وأساتذته، وتلاميذه، ووفاته.

 

أمَّا الفصل الأول، فيتناول الحديث عن التَّوجيهات النَّحوية في باب العلامات الإعرابيّة الأصلية، من حيث التَّحولات التي تطرأ على العلامة الإعرابيّة، فتنتقل فيها العلامة من الضمِّ إلى حالة أخرى، أو من الفتح أو من الكسر، أو من التسكين، إذْ تنتقل العلامة الإعرابيّة فيه من حال إلى حال أخرى.

أمَّا الفصل الثاني، فيتناول الحديث عن التَّوجيهات النَّحوية للقراءات الشَّاذَّة في باب العلامات الإعرابيّة الفرعية، فتحدّث عن تلك التَّحولات التي تطرأ على القراءَة القرآنيّة، فتمس علامتها الإعرابيّة الفرعية في الأسماء الستة، أو المثنى، أو جمع المذكر السالم، أو الأفعال الخمسة.

أمَّا الفصل الثالث، إذْ تناولت فيه الحديث عن التَّوجيهات النَّحوية للقراءات القرآنيّة في الاختلاف التَّركيبي، سواء أكان ذلك الاختلاف التَّركيبي في بنية الكلمة، كالانتقال من البناء للمعلوم إلى البناء للمجهول، أم الانتقال من البناء للمجهول إلى البناء للمعلوم، أم كان التحوُّل التَّركيبي يمس جانب الصِّيغة التَّركيبية، كالانتقال من الاسم إلى الفعل، أو التحوُّل في زمن الفعل، كما تناول هذا الفصل الحديث عن الاختلاف التَّركيبي المرتبط بالمفعولين، والمشبَّه بالمفعول في اللفظ، ومكمِّلات العملية الإسناديّة، ثمَّ تناول الحديث عن الاختلاف التَّركيبي ضمن الأساليب النَّحوية المختلفة، كالاستفهام والنَّهي، والتَّعجب، والاختلاف التَّركيبي ضمن الأدوات وحروف المعاني والإضافة، والاختلاف التَّركيبي ضمن التَّوابع.

وقد توصَّلت الدِّراسة إلى مجموعة من النتائج خُتِمت بها هذه الدِّراسة.

Abstract
The syntactic instruction for the  odd Quran recitation in the book of Al-Mohtasib for Ibn Jenni
An analytical descriptive study
Hasnaa' Olayyan Al-Anizi
Mu'tah University, 2015

This study addresses the syntactic instruction for the  odd Quran recitation in one of the most prominent old Compilations in the science of recitation, which is the book of Al-Mohtasib for Ibn Jenni in directing the odds in recitation, according to the following :

The preface: which addresses the concept of the syntactic instruction for the  Quran recitation as well as recitation and odd recitation, in addition to a definition of the book of Al-Mohtasib as well as a biography of Ibn Jenni, including: his name, his lineage, his knowledge, his life, his teachers, his students, and ultimately his death.

The first chapter addresses the syntactic instruction in terms of original parsing signs  regarding the change in the diacritics and so the parsing sign change from one case to another for example from nominative case,  accusative case Genitive case and  jussive case to any other cases.

The second chapter addresses the syntactic instruction for the  odd Quran recitation terms of subordinate parsing signs. This chapter discussed  the changes that takes place in the Quran recitation and so affect the  subordinate  parsing signs in the sex nouns, dual, masculine plural nouns and the five verbs.

The third chapter is the foundation of the study, in which addressed the syntactic instruction for the Quran recitation within the structural difference, whether it was in the structure of the word, such as changing from the active into the passive or changing from the passive into the active, or whether this structural change deals with the side of structural formula such as shifting from the  verb to the noun, or the change was within the tense of the verb. This chapter also addressed the structural variation in the two objects, the semi-object in pronunciation, the supplements of the attribution. Then, the chapter addressed the structural variation in the different syntactic methods, such as inquiring, negation, exclamation as well as the structural variation within tools, the letters of meanings, addition, and the structural variation within the dependants.

The study concluded a number of results within the conclusion of the study.