أثر مستلزمات الحكومة الإلكترونية في جودة الخدمات المقدّمة من دائرة الجمارك الأردنية من وجهة نظر العا

الملخص
أثر مُستلزمات الحكومة الإلكترونية في جودة الخدمات المقدّمة من دائرة الجمارك الأردنية من وجهة نظر العاملين 
امجد جمال الخرشة 
جامعة مؤتة،2013

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر مُستلزمات الحكومة الإلكترونية فيجودةالخدمات المقدّمة من دائرة الجمارك الأردنية من وجهة نظر العاملين، ولتحقيق أهداف الدراسة تمّ بناء استبانة لغرض جمع البيانات، وتكون مجتمع الدراسة (3185) موظفاً وقد تم توزيع (637) استبانة على عينة الدراسة أي ما نسبته ( 20%) من مجتمع الدراسة وتمّ استرجاع (617) استبانة صالحة لتحليل أي ما نسبتة (97%) من عينة الدراسة استخدمت الرزمة الإحصائية للعلوم الإجتماعيةSPSS.16)) لتحليل البيانات، وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج كان أهمها:

1- إنّ تصورات المبحوثين اتجاه مستلزمات الحكومة الإلكترونية كانت بمستوى متوسط، وبمتوسط حسابي مقداره   . (3.10)

2- إنّ تصورات المبحوثين نحو مستوى جودة الخدمات المقدّمة كانت بمستوى متوسط أيضاً، وبمتوسط حسابي مقداره .(3.31)

3- وجود أثر هام لأبعاد مستلزمات الحكومة الإلكترونية في جودة الخدمات المقدّمة من دائرة الجمارك الأردنية، حيث إنّ أبعاد مستلزمات الحكومة الإلكترونية تفسّر ما مقداره (89.3%) من التباين في جودة الخدمات المقدّمة.

وأوصت الدراسة بأهمية تدريب الموظفين وتطوير مستويات الكفاءة والعمل على زيادة الوعي والثقافة لتقديم خدمات ذات جودة عالية تتماشى مع متطلبات الحكومة الإلكترونية، ووضع خطط واضحة لمواكبة كل ما هو جديد في عالم الحكومة الإلكترونية والعمل على متابعة وتطوير القوانين والتشريعات بما يتوافق مع  متطلبات العمل الإلكترونية.

Abstract
The impact of E-government requirements on the quality of services provided by the Jordanian Customs Department from the perspective of workers
Amjad Jamal Alkhresheh
Mutah University, 2013

This study aimed at identifying the impact of E-government requirements on the quality of services provided by the Jordanian Customs Department from the perspective of workers. To achieve the objectives of the study, a questionnaire was constructed for the purpose of data collection, where the population of the study was (3185) employees, the questionnaire packages have been distributed to (637) participants whom were regarded as the study sample representing (20%) of the total population. Valid responses that were included in the analysis were (617) responses, representing a percentage of (97%) of the sample study.  The study used the Statistical Package for Social Sciences (SPSS.16) to analyze the data and found a set of results; the most important of which are listed below:

1- The respondent’s positive perception of e-government requirements level was intermediate, with a mean value of (3.10).

2- The respondent’s positive perception about the quality of services provided was also intermediate, with a mean value of (3.31)

3- There was astatically significant association between the requirements of E-government and the quality of services provided by the Jordanian Customs Department, where the E-government requirements explained (89.3%) of the variance in the quality of services provided.

The study recommended the importance of: first, staff training as well as the development of standards for high performance and efficiency, second, working on increasing awareness and education to provide high quality services in line with the requirements of E-government. Third, development of clear plans to keep up with new expansion in the world of E-government, and fourth, working on monitoring and development of laws and regulations in accordance with the requirements of E-business.