الإساءة اللفظية الموجهة من المعلمين لطلبة الصف الأول الثانوي وعلاقتها بمفهوم الذات والتحصيل الدراسي

الملخص
الإساءة اللفظية الموجهة من المعلمين لطلبة الصف الأول الثانوي وعلاقتها بمفهوم الذات والتحصيل الدراسي من وجهة نظر الطلبة
منصور محمد الشريف
جامعة مؤتة، 2012

 

 

 

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى الإساءة اللفظية التي يمارسها المعلمون تجاه طلبتهم، ومستوى مفهوم الذات لدى الطلاب، والكشف عن العلاقة بين الإساءة اللفظية وبين مفهوم الذات والتحصيل الدراسي لدى الطلاب في منطقة تبوك بالمملكة العربية السعودية، وبلغت عينة الدراسة (506) طالباً، اختيروا بالطريقة العشوائية العنقودية من المدارس الحكومية التابعة لإدارة منطقة تبوك التعليمية، في الفصل الثاني من العام الدراسي 2011-2012م. ولتحقيق أهداف الدراسة تم إعداد مقياس للإساءة اللفظية مكون من بعدين: التهديد، والسخرية، كما تم استخدام مقياس بيرس-هارس لمفهوم الذات، وقد تمتعت الأداتان بدلالات صدق وثبات مناسبة.

أظهرت نتائج الدراسة أن الإساءة اللفظية جاءت ضمن المستوى المتوسط، وقد جاء بُعد التهديد في الترتيب الأول، يليه بُعد السخرية. كما أظهرت النتائج أن مفهوم الذات لدى الطلاب جاء ضمن المستوى المتوسط كدرجة كلية، وفي الأبعاد جاء بُعد الشهرة والشعبية في الترتيب الأول، وبمستوى مرتفع، وجاءت باقي الأبعاد بمستوى متوسط، وعلى التوالي: بُعد السلوك، بُعد الرضا والسعادة، بُعد الوضع الفكري والمدرسي، بُعد القدرات الجسمية والمظهر الخارجي، بُعد القلق. كما أظهرت النتائج وجود علاقة سالبة ودالة إحصائيا بين الإساءة اللفظية وبين مفهوم الذات لدى الطلاب، وكان بعد السخرية العامل الأكثر تأثيراً في تفسير علاقة الإساءة اللفظية مع مفهوم الذات. كذلك أظهرت النتائج وجود علاقة سالبة ودالة إحصائيا بين الإساءة اللفظية وبين التحصيل الدراسي لدى الطلاب، وجاء بعد التهديد كعامل أكثر تأثيراً في تفسير علاقة الإساءة اللفظية مع التحصيل الدراسي. وأخيراً قدمت الدراسة عدد من التوصيات، منها: تفعيل دور المرشدين الطلابيين في التوعية من الآثار السلبية لاستخدام الإساءة اللفظية في التعامل مع الطلاب.

 

Abstract
Verbal Abuse Used by Teachers Towards the First-Grade Secondary Students and its Relation with Self Concept and Academic Achievement Regarding Students Perspective
Mansour Mohammad al-Shareef
Mutah University, 2012

 

 

This study aimed to identifying the level of verbal abuse used by teachers towards their students, and the level of self concept, as well as exploring the relation between verbal abuse with self concept and academic achievement for the students in Tabuk area in Saudi Arabia. The study sample consisted of (506) chosen randomly of cluster from public schools that follow educational directorate in Tabuk area, during the second semester of the scholastic year 2011-2012. To achieve the objectives of the study, the researcher prepared a scale of verbal abuse, which consisted of two dimensions: threats, ridicule, also used Pierce-Harris scale of self concept. Content validity and reliability of the tools ensures.

 

The results showed that verbal abuse came with a moderate level, and threats dimension came in the first rank, and the ridicule dimension came in the second rank. The results also showed that self concept for students came with a moderate level as a total degree, but within dimensions the popularity came in the first rank with a high level, and another dimensions came in moderate level in the following ranking: behavior, satisfaction and happiness, intellectual and school status, physical capacity and appearance, anxiety. The results also showed that there is statistically significant negative relation between verbal abuse and self concept, where ridicule dimension came as an influential factor in relation of verbal abuse with self-concept . The results also showed that there is statistically significant negative relation between verbal abuse and academic achievement, where threats dimension came as an influential factor in relation of verbal abuse with academic achievement. Finally, the study submitted a number of recommendations, Including: activating the role of School counselors in awareness of the negative effects of the verbal abuse in dealing with students.