تقييم كتاب العلوم للصف الثالث الأساسي من وجهة نظر المعلمات في محافظة الكرك

المُلخّـــــص
تقييم كتاب العلوم للصف الثالث الأساسي من وجهة نظر المعلمات في محافظة الكرك
محمد سهل البديرات
جامعة مؤتة, 2015

هدفت الدّراسة تقييم كتاب العلوم المطوَّر للصف الثالث الأساسي من وجهة نظر المعلمات في محافظة الكرك. بلغت عينة الدراسة (248) معلمة, من معلمات العلوم للصف الثالث الأساسي في المدارس الحكومية التابعة لمديرية التربية و التعليم لمحافظة الكرك. و قد تم بناء إستبانة لتحقيق هذا الهدف و تم التأكد من صدقها و ثباتها، أظهرت نتائج الدراسة أن درجة تقديرات المعلمات التقييمية لكتاب العلوم للصف الثالث الأساسي في محافظة الكرك جاءت مرتفعة. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة تقديرات المعلمات التقييمية لكتاب العلوم للصف الثالث الأساسي تعزى لمتغير المؤهل العلمي، و لصالح ذوات المؤهل دراسات عليا, و أخرى لمتغير الخبرة، و لصالح من خبرتهن أكثر من عشر سنوات, في حين أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة تقديرات المعلمات التقييمية لمتغير الدورات التدريبية. و في ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة بإجراء دراسات تقييمية لكتب العلوم للصفوف الأخرى بعد فترة مناسبة من تطبيقها، و تناولها من وجهة نظر المشرفين و الطلبة, و إجراء دراسات تحليلية لهذة الكتب.


Abstract
An Evaluation of the Third Basic Class ScienceText book from the Female Teachers Perception in Al- Karak District
Mohammad Sahl Al- Buderat
Mu'tah University, 2015


This study aimed at evaluating the third basic class new Science textbook from the female teachers perception in Al-Karak district. The sample of the study consisted of (248) female teachers teaching the third primary classes in Al-Kark directorate of education.The Validity and reliability of the questionnaire were ensured. The results of the study showed that teachers perception of the Science textbook was high. The results showed that there was a Statistical significant difference in the perception of the teachers due to qualification in favor of the graduate degree holders, as well as to the teaching experience in favor of the teachers of more than 10 years,where there was no Statistical significant difference in the training courses. In light of the study results, the study recommended conducting farther evaluative studies of other science textbooks of other classes from the point view of both teachers and students, and conducting farther content analysis research of these books.