السلوك الفوضوي لدى الطلبة الملتحقين بغرف المصادر وعلاقته بمهارات التواصل لديهم من وجهة نظر المعلمين

السلوك الفوضوي لدى الطلبة الملتحقين بغرف المصادر وعلاقته بمهارات التواصل لديهم من وجهة نظر المعلمين
ياسين هاني القرالة

هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى السلوك ا طالبا ً وطالبة في المدارس التابعة لمديرية التربية والتعليم في لواء المزار الجنوبي، وتحقيقاً لهدف الدراسة تم تطوير مقياسي السلوك الفوضوي، و مهارات التواصل.

وتوصلت الدراسة إلى أن مستوى السلوك الفوضوي ومهارات التواصل السائدين لدى الطلبة الملتحقين بغرف المصادر جاء بدرجة متوسطة على المستوى الكلي والأبعاد، كما أشارت النتائج إلى وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين السلوك الفوضوي ومهارات التواصل لدى الطلبة الملتحقين بغرف المصادر، وأشارت النتائج إلى عدم وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين السلوك الفوضوي ومهارات التواصل لدى الطلبة الملتحقين بغرف المصادر يعزى إلى اختلاف الجنس، فيما أظهرت النتائج وجود علاقة ذات دلالة إحصائية في تقديرات معلم غرف المصادر ومربي الصف في السلوك الفوضوي لدى الطلبة الملتحقين بغرف المصادر ولصالح مربي الصف، فيما لم تظهر النتائج أية علاقة ذات دلالة إحصائية في تقديرات معلم غرف المصادر ومربي الصف في مهارات التواصل لدى الطلبة الملتحقين بغرف المصادر.

وفي ضوء النتائج خرجت الدراسة بالتوصيات أهمها: ضرورة بناء أنشطة طلابية هادفة من شأنها احتواء الطاقة الزائدة لدى الطلبة الملتحقين بغرف المصادر حتى لا تتطور إلى سلوك فوضوي .

 

The disruptive behavior among the students who attend the resources' rooms and its relationship with their skills of communication from the point of view of teachers.
Yaseen Al-Qaralleh
Mutah University, 2015

This study aimed at identifying the disruptive behavior among the students who attend the resources' rooms and its relationship with their skills of communication from the point of view of teachers. The study  sample consisted of (225) male and female students who study in the schools that belong to the Directorate of Education in the District of Al-Mazar Al-Janoubi. In order to achieve the objective of the study, the researcher used the scale of the disruptive behavior, as well as the scale of communication skills.

The study results showed that the disruptive behavior and communication skills among the students who attend the resources' rooms were of a medium degree regarding the total level and the dimensions. The results showed that there is a statistically significant relationship between the disruptive behavior and communication skills among the students who attend the sources' rooms, and the results showed that there were no statistically significant differences in the relationship between the disruptive behavior and communication skills among the students who attend the sources' rooms attributed to the variable of gender. The  results also revealed that there were statistically significant differences in the estimates of the resources' rooms teachers and the classroom organizing teacher in the disruptive behavior among the  students who attend sources' rooms  in favor of the classroom organizing teacher, while the results showed that there were no statistically significant differences in the estimates of the resources' rooms teachers and the classroom organizing teachers in the communication skills among the  students who attend sources' rooms.

In light of the results, the study concluded a number of recommendations, including: the need to construct meaningful activities for the students in order to reduce the disruptive behavior among the students who attend the resources' rooms in order not to be developed to a disruptive behavior.