الخصائص السيكومترية لاختبار الذكاء غير اللفظي (TONI-3) لطلاب المرحلتين المتوسطة والثانوية في البيئة

الملخص
الخصائص السيكومترية لاختبار الذكاء غير اللفظي (TONI-3) لطلاب المرحلتين  المتوسطة والثانوية في البيئة السعودية، دراسة مقارنة بين العاديين والصم والبكم
مطلق بن حمود المطيري
جامعة مؤتة، 2008

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الخصائص السيكومترية لاختبار (TONI-3) لطلاب المرحلتين المتوسطة والثانوية في البيئة السعودية، كما هدفت إلى الكشف عن الفروق في أداء كل من الطلاب العاديين والمعاقين سمعياً على هذا الاختبار، وقد تكونت عينة الدراسة من جميع الطلبة المعاقين سمعياً في المرحلة المتوسطة والثانوية بصفوف الأمل بمدينة تبوك ومن الطلاب العاديين الذين تم اختيارهم بالطريق العشوائية العنقودية من مدارس مدينة تبوك للعام الدراسي (2007-2008) وبلغ عدد العينة كاملة (963) طالباً.

وأشارت نتائج الدراسة إلى أن معامل ثبات الاختبار (0.951) عند تقديره بطريقة كرونباخ ألفا، ولتقدير الصدق المحكي فقد استخدم اختبار بيتا-III وحسب معامل ارتباط أداء الطلاب على (TONI-3) مع أدائهم على الاختبارات الفرعية الخمسة ل بيتا-III والدرجة الكلية للاختبار فتراوحت المعاملات مابين (0.17–0.49) وكان دالاً إحصائياً مع الدرجة الكلية للاختبار وثلاثة اختبارات فرعية، كما أن الاختبار أظهر صدق البناء وذلك بإجراء التحليل العاملي الذي أظهر تشبعه بعامل واحد مما يؤكد النظرية التي بني عليها الاختبار، كما كانت معظم الفقرات ذات معامل تمييز مرتفع. وقد أظهرت النتائج فروقاً ذات دلالة إحصائية بين أداء فئتي الطلاب العاديين والمعاقين سمعياً لصالح العاديين، وكذلك كانت هناك فروقاً ذات دلالة إحصائية بين المرحلتين المتوسطة والثانوية لصالح المرحلة الثانوية، وذلك يتوافق مع بعض الدراسات السابقة والأدب النظري.

 

Abstract
The psychometric characteristics of  Test of Non-verbal inelegance (TONI-3) among students of elementary and Secondary Stages in Saudi Environment: A Comparative Study
Mutlaq Hamoud Almtairi
Mu’tah University, 2008

 

This study aimed to investigation the psychometric characteristics of  (TONI-3) test for elementary and secondary students in the Saudi environment, and to identify differences between normal and hearing impaired students. The population of  the study consisted of all hearing impaired students at elementary and secondary at Al- Amal classes in Tabouk city and normal students who were selected randomly from Tabouk schools, at the scholastic year 2007-2008. The random sample of the study consisted of (963).

 

The results showed that reliability was (0.951) which was estimated by cronbach α; Beta III test was used for estimated the criterion validity. According to performance coefficients of the students by using  (TONI-3) test and the five- tests of  Beta III and the total score of  the tests, the correlation coefficients ranged between (0.17 to 0.49); this was statistical significant in total score and in three secondary tests; the test has shown the construct validity by factor analysis which indicated one factor which emphasizes the theory that test has been built on. The results showed that there is a statistical significant difference in the performance of  the two groups ( normal and hearing impaired) in favor of normal group. Also there was a statistical significant difference between elementary and secondary schools in favor of secondary stage which corresponding with related literature and previous studies.