مستوى تطبيق قواعد تنظيم السلوك والمواظبة في مدارس المرحلة المتوسطة في مدينة تبوك من وجهة نظر الطلاب

مستوى تطبيق قواعد تنظيم السلوك والمواظبة في مدارس المرحلة المتوسطة في مدينة تبوك من وجهة نظر الطلاب والمرشدين الطلابيين

دخيل الله بن محمد العطوي

جامعة مؤتة 2011

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى تطبيق قواعد تنظيم السلوك والمواظبة في مدارس المرحلة المتوسطة في مدينة تبوك من وجهة نظر الطلاب والمرشدين الطلابيين، وتم اختيار عينة عشوائية بالنسبة للطلاب الذكور بلغ عددهم (1061) طالبا، أما بالنسبة للمرشدين الطلابيين فقد تم اختيارهم جميعا كعينة قصديه وبلغ عددهم (39) مرشدا طلابيا من المرشدين الذكور، ولتحقيق أهداف الدراسة فقد تم تطوير أداة لقياس مستوى تطبيق قواعد تنظيم السلوك والمواظبة لدى الطلبة، والتي تكونت من (9) أبعاد هي: (المستوى الأول، والمستوى الثاني، والمستوى الثالث، والمستوى الرابع، والمستوى الخامس، وعامل المواظبة، والجانب الإعلامي، والجانب الإداري، والجانب الإرشادي). أشارت النتائج إلى: أن مستوى تطبيق قواعد تنظيم السلوك والمواظبة من وجهة نظر الطلاب  والمرشدين على المستوى الكلي  والأبعاد جاء بدرجة متوسطة. كما كشفت النتائج انه توجد فروق دالة إحصائيا بين كل من المرشدين والطلاب في تقديراتهم لمستوى تطبيق قواعد السلوك والمواظبة في أبعاد : (مخالفات المستوى الأول، ومخالفات المستوى الخامس، والمواظبة) ولصالح الطلاب. أما مجال (الجانب الإرشادي) فقد كانت لصالح المرشدين. بينما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في كل من الأبعاد على المستوى الكلي وعلى مستوى كل بعد من الأبعاد التالية: (مخالفات المستوى الثاني، ومخالفات المستوى الثالث، ومخالفات المستوى الرابع، والجانب الإعلامي، والجانب الإداري). أظهرت النتائج كذلك وجود فروق  ذات دلالة إحصائية في تقديرات أفراد عينة الدراسة يعزى لمتغير نوع المدرسة لمستوى تطبيق قواعد السلوك والمواظبة لكل من (المستوى الكلي، ومخالفات المستوى الثاني، ومخالفات المستوى الثالث، والمواظبة، والجانب الإعلامي)، وكانت لصالح المدارس الأهلية. في حين أظهرت النتائج انه لا توجد فروق دالة إحصائيا في على مستوى كل بعد من الأبعاد التالية: (مخالفات المستوى الأول، ومخالفات المستوى الرابع، ومخالفات المستوى الخامس، والجانب الإرشادي، والجانب الإداري). أظهرت النتائج كذلك عدم وجود فروق دالة إحصائيا في تقديرات أفراد عينة الدراسة من المرشدين الطلابيين لمستوى تطبيق قواعد تنظيم السلوك والمواظبة وفقا لمتغيري (الخبرة، المؤهل التعليمي) وذلك على الدرجة الكلية والأبعاد. وقد خلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات لعل أهمها ضرورة تفعيل تطبيق قواعد تنظيم السلوك والمواظبة لدى الطلبة.

 

 

Level Of Rules Application For Behavior And Perseverance Regulation In Intermediate
Schools Level In Tabuk District: Students And Counselors' Point Of View
Dakheel Allah Bin Mohammad Alatawi
Mu'tah university

This study investigated the level of rules application for behavior and perseverance regulation in Tabuk intermediate schools from students and counselor's point of view. The sample were selected randomly included (1061) male student of Tabuk's district students another selected sample included (39) male counselors. The study was constructed on scale to consisted of nine dimensions: (violation level 1 ، violation level 2 ، violation level 3، violation level 4، violation level 5، Perseverance factor، mass media factor، and administration factor، counseling factor). The results of the study showed that The level of rules application for behavior and perseverance regulation form both students and counselor's point of view at the total score and dimensions were moderately. The results also showed that there are differences of statistical significance between students and counselors at the level of (0.05≤α) to dimensions : (violation level 1، violation level 5، perseverance) were in favor of student، and counseling factor were in favor of counselors، where showed there were no statistically difference at the level of (0.05≤α) due to dimensions: (total score، violation level 2،، violation level 3، violation level 4، mass media factor، and administration factor). The results also showed that there are differences of statistical significance at the schools types and range of the rules application level of (0.05≤α) to dimensions : (total score، violation level 2، violation level 3، Perseverance، mass media factor) were in favor of private schools،.where showed there were no statistically significance at the schools types and range of the rules application level of (0.05≤α) to dimensions: (violation level 1، violation level 4، violation level 5، and administration factor). The results also showed that were no differences of statistical significance of rules application for behavior and perseverance regulation due to Variables (experience، and educational qualification)، on the total score and dimensions. The study recommended that the activation more attention to rules application for behavior and perseverance regulation with the student.