أثر تطبيق الجانب الارشادي من البرنامج الوطني لتطوير المدارس على امتلاك مهارات حل المشكلات وتوكيد الذ


أثر تطبيق الجانب الارشادي من البرنامج الوطني لتطوير المدارس على امتلاك مهارات حل المشكلات وتوكيدالذات لدى طالبات المرحلة الثانوية في مدينة تبوك في المملكة العربية السعودية
صباح سليم علي شامان
جامعة مؤتة، 2015


هدفت الد ا رسة الحالية إلى الكشف عن فاعلية البرنامج الوطني لتطوير المدا رس في الجانب الإرشادي في تحسين مهارتي حل المشكلات وتوكيد الذات لدى الطالبات أف ا رد المجموعة التجريبية في مدينة تبوك مقارنة مع الطالبات أف ا رد المجموعة الضابطة, ولتحقيق أهداف الد ا رسة تم تطوير مقياس حل المشكلات ومقياس توكيد الذات, وتم كذلك استخدام برنامج إرشادي مستند الى البرنامج الوطني لتطوير المدارس في الجانب الإرشادي, تكونت عينة الدارسة من ) 600 ( طالبة من طالبات المرحلة الثانوية, وتم تقسيمهن إلى مجموعتين تجريبية ) 300 ( طالبة, وضابطة) 300 ( طالبة, وبعد التحقق من تكافؤ المجموعتين تم تطبيق البرنامج على أف ا رد المجموعة التجريبية فيما بقيت المجموعة الضابطة دون برنامج, توصلت نتائج الد ا رسة إلى أن مستوى حل المشكلات وتوكيد الذات لدى الطالبات جاء بمستوى متوسط, وأن هناك فعالية للبرنامج الوطني لتطوير المدارس في تنمية مهارتي حل المشكلات وتوكيد الذات لدى طالبات الثانوية في المجموعة التجريبية بالمقارنة مع المجموعة الضابطة, وبناء على نتائج الد ا رسة أوصت الد ا رسة بضرورة تعميم النتائج على بقية المدارس في المملكة العربية السعودية.

 

Abstract
Effectiveness of the application of the national program for the development of schools to acquisition problem-solving skills
and self-assertion with high school students in the city of Tabuk in Kingdom Saudi Arabia
of Sabah Salim Ali Shaman

Mu'tah University, 2015 The present study aimed to verification the effectiveness of the national program for the development of schools to improve skills to solve problems and self-assertion to the students of the experimental group members in the city of Tabuk, compared with female control group members, To achieve the objectives of the study were to develop problem-solving and self-assertion Scale, was also using a program based on national program a counseling program for the development of schools in counseling , sample study of (600) female students from the high school, was division to experimental groups (300) Student, and a control (300) students, and after checking the equality of the two groups was the program applied to the experimental group with members of the control group leave without program. Results of the study indicated that the problem-solving and self- assertion at the level of the students came with a medium level, and they are the effectiveness of the national program for the development of schools in two skills problem-solving and self-assertion of secondary students in the experimental group compared with the control group, The study recommended the importance of the application of counseling program to other schools in Kingdom of Saudi Arabia.