السعادة النفسية وعلاقتها بالمساندة الاجتماعية وتقدير الذات لدى طلبة جامعة مؤتة

السعادة النفسية وعلاقتها بالمساندة الاجتماعية وتقدير الذات لدى
طلبة جامعة مؤتة
جامعة مؤتة، 2015

 

هدفت الدراسة للكشف عن العلاقة بين السعادة وكلٍّ من المساندة الاجتماعية وتقدير الذات لدى عيّنة من طلبة جامعة مؤتة، وتكوَّنت عيّنة الدراسة من (907) طالبًا وطالبة في مرحلة  البكالوريوس المسجلين في الفصل الدراسي الصيفي للعام الدراسي (2014/2015) تم اختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطبيق ثلاثة مقاييس هي: مقياس السعادة، ومقياس  المساندة الاجتماعية، ومقياس تقدير الذات، وبعد إيجاد مؤشرات الصدق والثبات لها تم تطبيقها على أفراد الدراسة. وأظهرت النتائج بأنَّ مستويات الشعور بالسعادة كانت تترأوح ما بين متوسطة إلى عالية واشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيًا لمتوسطات أداء الطلبة على مقياس السعادة تعزى لمتغير النوع الاجتماعي لصالح الإناث، أما مستويات المساندة الاجتماعية تراوحت بين عالية وعالية جداً, ووجود فروق تعزى لمتغير النوع الاجتماعي على مقياس المساندة الاجتماعية لصالح الإناث، وكانت مستويات تقدير الذات عالية، بينما لا توجد أي فروق دالة إحصائيًا تعزى لمتغير النوع الاجتماعي على مقياس تقدير الذات, وأشارت النتائج إلى وجود علاقة موجبة بين السعادة والمساندة الاجتماعية وتقدير الذات، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيًا لمتوسطات أداء أفراد العيّنة على المقاييس الثلاث تعزى لمتغير الكلية (علمية، إنسانيَّة)، كما أنَّ النتائج أظهرت عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الشعور بالسعادة تعزى للتفاعل بين متغيريّ (النوع الاجتماعي والكلية)، بينما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى المساندة الاجتماعية تعزى للتفاعل بين النوع الاجتماعي والكلية, وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى تقدير الذات تعزى للتفاعل بين النوع الاجتماعي والكلية. وأوصت الدراسة بتوفير البرامج المختلفة التي تعمل على رفع مستوى السعادة لدى طلبة الجامعات.

 

Abstract
Happiness and its Relationship with Social Support and Self-Esteem for Mutah University Students
Ehda Adel Al Mattarneh
Muta University .2015

This study aimed to reveal the relationship between happiness and the social support and self-esteem among a sample of Mu'tah University students,  a stratified random sample of (907) female and male student swas chosen from bachelor degree students who enrolled in the study in the summer semester of the academic year (2014/2015) in Mu'tah University.This sample represents (0.05%) of the population of the study. (337) of them are from scientific faculties students and (570) of them are from faculties of humanity, (470) males students and (437) female students. To achieve the objectives of the study, three measures were applied: the measure of happiness, the measure of social support and the measure of self-esteem.After finding their validity and reliability indicators, theywere applied on the members of the study.The results showed that the average of student performance on the feeling of happiness ranged from medium to high scale while the arithmetic mean of the performance of the respondents to the items of social support scale ranged between high and very high, and the averages of the performance of members of the sample on a scale of self-steam was high. The results indicated that there are significant differences for the relationship between happiness and social support and self-esteem, this relationship was positively correlated.The results also revealed that there were statistically significant differences for the averages of the students' performance on the happiness scale attributed to the their gender (male, female) these differences was in the favor of females and there were differences attributed to the variable of gender also on the social support scale in the favor of females, while there were no statistically significant differences related to gender on a scale of self-esteem. The results showed that there were no statistically significant differences between the averages of the performance of members of the sample on the three measures attributed  to the variable of the faculties (scientific, humanitarian), the results also showed that there were no statistically significant differences in the level of feeling of happiness was attributed to the interaction between the variables of sex and faculty while the results showed that there were statistically significant differences in the level of social support attributed to the interaction between the variables of sex and faculty , and the lack of statistically significant differences in the level of self-esteem attributed to the interaction the variables of sex and faculty. The study recommended that programs of happiness should be available to raise students' level of happiness.