The Effect of Using Blended Learning Strategy on English Language University Students' Achievement

الملخص

أثر استخدام إستراتيجية التعلم المتمازج في تحصيل طلبة اللغة الإنجليزية في مهارة القراءة في جامعة مؤتة

الآء يحيى الفقراء

جامعة مؤتة, 2011

 

تهدف هذه الدراسة إلى استقصاء أثر استخدام إستراتيجية التعلم المتمازج في تحصيل طلبة اللغة الإنجليزية في مهارة القراءة في جامعة مؤتة خلال الفصل الدراسي الأول للعام الدراسي 2011-2012.

حاولت هذه الدراسة الإجابة عن سؤالي البحث, هل يوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين استخدام قاموس الهاتف النقال واستخدام القاموس التقليدي علي تحصيل الطلبة؟  وهل يوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين تحصيل الطلبة في استخدام قاموس الهاتف النقال والقاموس التقليدي تعزى للنوع الاجتماعي؟

تكونت عينة الدراسة من 50 طالباَ وطالبة من طلبة السنة الأولى (19 ذكور و 31 إناث) تم اختيارهم قصديا من شعبتي مادة مهارة القراءة. تم توزيع أفراد العينة على مجموعتين, مجموعة ضابطة (26 طالبا وطالبة) والتي استخدمت القاموس التقليدي, ومجموعة تجريبية (24 طالبا وطالبة) والتي استخدمت قاموس الهاتف النقال.

قامت الباحثة بتصميم اختبار قبلي وبعدي لقياس التحصيل حيث تم التأكد من صدق وثبات الاختبار.

أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة α ≤ 0.05) ) في درجات تحصيل الطلاب في مهارة القراءة لصالح المجموعة التجريبية, في حين لم تكن هناك أية فروق ذات دلالة إحصائية تعزى للنوع الاجتماعي.

في ضوء النتائج التي توصلت إليها الدراسة, توصي الباحثة بتزويد الطلاب بأنشطة التعلم بالهاتف من أجل زيادة دافعيتهم وإجراء المزيد من الدراسات على عينات أخرى ومهارات لغوية أخرى.

 

Abstract
The Effect of Using Blended Learning Strategy on English Language University
Students' Achievement in Reading at Mutah University
Ala'a Yahya Al-Fogara'a
Mutah University, 2011

This study aims to investigate the effect of using blended learning strategy on English Language University students' achievement in reading skill at Mutah university during the first semester 2011-2012.
The study attempted to answer the following two research questions:
Are there any statistical significant differences at (α ≤ 0.05) in using the conventional way; (the normal dictionary) and the experimental strategy (mobile phone dictionary) on students' achievement?
Are there any statistical significant differences at (α ≤ 0.05) in the students' achievement in reading skill due to the students' gender and the interaction between the teaching method(blended learning with using the mobile phone dictionary and learning with using the traditional dictionary) and students' gender ?
The sample of the study consisted of (50) male and female freshmen students (19 male and 31 female students) who were selected intentionally from two sections of reading skill at Mutah university.
The sample of the study was assigned into two groups: the control group(26 male and female students) using the conventional dictionary, and the experimental group(24 male and female students) using the mobile phone dictionary.
The researcher constructed an achievement pre/post test where reliability and validity of the test were ensured.

 

The results of the study indicated that there were significant statistical differences at (α ≤ 0.05) between the control and the experimental group in the students' achievement in reading skill in the post-test in favor of the experimental group and no significant statistical differences were attributed to gender. In light of the findings of the study, the researcher recommends: Providing students with mobile learning activities to motivate them and to conduct more studies on other samples and other language skills.