درجة مراعاة تطبيقات تكنولوجيا التعليم في كتب اللغة الانجليزية للمرحلة الأساسية العليا في الأردن

الملخص
درجة مراعاة تطبيقات تكنولوجيا التعليم في كتب اللغة الانجليزية للمرحلة الأساسية العليا في الأردن
فوزية جميل القطاونة
جامعة مؤتة، 2011

هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن درجة مراعاة  تطبيقات تكنولوجيا التعليم في كتب اللغة الانجليزية للمرحلة الأساسية العليا في الأردن، ولتحقيق هدف الدراسة قامت الباحثة بتصميم قائمة بتطبيقات تكنولوجيا التعليم، والتحقق من صدقها وثبات التحليل، واعتمدت الباحثة (الفكرة) كوحدة للتحليل، وخلصت الدراسة إلى النتائج الآتية:

1) بلغ عدد تطبيقات تكنولوجيا التعليم المتوافرة في كتب المرحلة نفسها(18) تطبيقا لتكنولوجيا التعليم من أصل (34) تطبيقا مقترحا، وجاءت النسب الفعلية لها كالآتي: (الصف السابع(25%)، الصف الثامن(%30)، الصف التاسع( %23)، الصف العاشر(22%).

2) أظهرت نتائج التحليل وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات مراعاة تطبيقات تكنولوجيا التعليم في الكتب نفسها وتختلف باختلاف الصف.

3) أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين توزيع تطبيقات تكنولوجيا التعليم في كتب اللغة الانجليزية كما توقعها الخبراء وبين توزيع تلك التطبيقات في الكتب نفسها حيث كانت النسب الفعلية اقل من النسب المقترحة.

وقد خلصت هذه الدراسة إلى عدد من التوصيات من أهمها: زيادة تطبيقات تكنولوجيا التعليم في والتي لم توظف نهائيا فيها مثل القاموس الالكتروني، الوسائط المتعددة، القاموس الناطق والعروض التقديمية، وزيادة نسبة المتوفر منها بما يتناسب مع رأي الخبراء.

Abstract
The Extent of Maintaining the Applications of Educational Technology in the English Textbooks
of the Higher Primary Stage in Jordan
Fawzeeh Jamail AL- Qatawneh
Mu'tah University,2011

The study aimed to detect the applications of educational technology in the English textbooks of the higher primary stage in Jordan to locate and define them. A list of applications of Educational Technology was presented to a group of experts to ensure the validity of the tool. vThe content analysis was used, and the idea was considered as a unit of the analysis . The study revealed the following findings:
1 –The applications of educational technology appeared in the English textbooks of the higher primary stage were(18) applications from (34) suggested applications, the actual percentages appeared was: (seventh grade(25%), eighth grade(30%), ninth grade(23%),and tenth grade(22%).
2 –There were statistical significant differences between the percentages of the applications of educational technology in the English textbooks of the higher primary stage in Jordan due to the class.
3 - There were statistical significant differences between the expected percentages of the applications of educational technology and the actual ones in the English textbooks of the higher primary stage in Jordan.
In light of the results of the study, the researcher proposed the following recommendation:
Increasing the applications of Educational Technology which were not employed in the English textbooks of the higher primary stage such as: electronic dictionary, multimedia, PowerPoint shows, and speaking dictionary, and increasing the percentage of the available ones according to the views of the experts.