درجة ممارسة معلمي الدراسات الاجتماعية لمبادئ التدريس الفعّال في المرحلة الأساسية في محافظة الكرك

الملخص
درجة ممارسة معلمي الد ا رسات الاجتماعیة لمبادئ التدریس الفّعال من وجهة نظ رهم في محافظة الكرك
بهاء خالد عارف
جامعة مؤتة، 2015


هدفت الد ا رسة إلى تحدید درجة ممارسة معلمي الد ا رسات الاجتماعیة لمبادئ التدریس الفعال من وجهة نظرهم، وعلاقة ذلك ببعض المتغی ا رت، وتكونت عینة الد ا رسة من ( 119 ) معلما ومعلمة ممن یدرسون مبحث الد ا رسات الاجتماعیة في لواء الم ا زر الجنوبي، وتحقیقا لهدف الد ا رسة أعدت استبانة مكونة من ( 57 ) فقرة وزعت على سبعة مجالات، جرى التحقق من صدقها وثباتها، وتوصلت الد ا رسة إلى النتائج الآتیة: إن درجة ممارسة معلمي الد ا رسات الاجتماعیة لمبادئ التدریس الفّعال من وجهة نظر المعلمین أنفسهم جاءت مرتفعة على المستوى الكلي وفي مجالات ( التخطیط، واستخدام مصادر التعلم، ومجال الأنشطة التعلیمیة، والوسائل التعلیمیة). أما مجالات (عرض المادة الد ا رسیة، وٕادارة الصف، والتقویم) فقد جاءت بالمستوى المتوسط، وجاء في المرتبة الأولى مجال تخطیط الدرس، وفي المرتبة الأخیرة مجال التقویم، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائیة في درجة ممارسة معلمي الد ا رسات الاجتماعیة لمبادئ التدریس الفعال تعزى لمتغیر النوع الاجتماعي في مجالات (تخطیط الدرس، والوسائل التعلیمیة، والأنشطة التعلیمیة، واستخدام مصادر التعلم) لصالح المعلمات، وفي مجالي (التقویم، وٕادارة الصف الد ا رسي) لصالح المعلمین، ووجود فروق ذات دلالة إحصائیة في درجة ممارسة معلمي الد ا رسات الاجتماعیة لمبادئ التدریس الفعال تعزى لمتغیر الخبرة التدریسیة في مجال (تخطیط الدرس) 10 سنوات)، وفي مجال الوسائل التعلیمیة لصالح - 5 سنوات) و (من 6 - لصالح ( 1 5-1 سنوات) و(من 6 إلى 10 سنوات)، وفي مجال عرض المادة الد ا رسیة لصالح ) 5-1 سنوات) و(من 6 إلى 10 سنوات)، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات ) دلالة إحصائیة في درجة ممارسة معلمي الد ا رسات الاجتماعیة لمبادئ التدریس الفعال تعزى لمتغیر المؤهل العلمي، وفي ضوء النتائج خرجت الد ا رسة بعدد من التوصیات.

Abstract
The extent at which the teachers of social studies practice the principles of effective teaching
from their point of view in Al-Karak govvernorate
Bahaa' Khalid Aref
Mutah University .2015

This study aimed at identifying the extent at which the teachers of social studies practice the principles of effective teaching from their point of view as well as identifying the relationship of that with some of the variables. The study sample consisted of 119 male and female teachers who teach the subject of social studies in Al-Mazar Al-Janoubi. In order to achieve the objective of the study ,a questionnaire was prepared. It consisted of (57) items distributed to seven domains; its validity and reliability were verified. The study found the following results: The degree at which the teachers of social studies practice the principles of effective teaching from their point of view of the teachers was high regarding the total level and in the domains of (planning, using learning resources, the domain of educational activities, and teaching aids), while the domains of (introducing the teaching material, classroom management, and evaluation) were of a medium degree. The domain of lesson planning was in the first rank, while the domain of evaluation was in the last rank. The results revealed that there are statistically significant differences regarding the extent at which the teachers of social studies practice the principles of effective teaching which are attributed to the variable of gender in the domains of (planning the lesson, using learning resources, educational activities, and teaching aids) in favor of the female teachers and regarding the domains of (classroom management, and evaluation) in favor of the male teachers. The results revealed that there are statistically significant differences regarding the extent at which the teachers of social studies practice the principles of effective teaching which are attributed to the variable of experience in the domain of preparing the lesson in favor of (1-5) years and (6-10) years and in the domain of teaching methods in favor of (1-5) years and (6-10) years as well as the domain of introducing the teaching material in favor of (1-5) years and (6-10) years. The results revealed that there are no statistically significant differences regarding the extent at which the teachers of social studies practice the principles of effective teaching which are attributed to the variable of educational qualification. In the light of these results, the study concluded a number of recommendations.