درجة ممارسة معلمي ومعلمات المرحلة الأساسية الدنيا لمهارات الاتصال الاجتماعي من وجهة نظر المديرين وا

الملخص
درجة ممارسة معلمي ومعلمات المرحلة الأساسية الدنيا لمهارات الاتصال الاجتماعي
من وجهة نظر المديرين والمشرفين قصبة عمان
ابراهيم علي العنزي
جامعة مؤتة،2015

هدفت الدراسة إلى قياس مدى ممارسة معلمي ومعلمات المرحلة الأساسية الدنيا لمهارات الاتصال الاجتماعي من وجهة نظر المديرين والمشرفين في قصبة عمان. تكونت عينة الدراسة من ( 57 ) مديرا ومشرفا في مديرية التربية والتعليم في قصبة عمان تم اختيارهم بطريقة الحصر الشامل، وقد توصل الباحث الى عدة نتائج من أبرزها أن درجة ممارسة معلمي ومعلمات المرحلة الأساسية الدنيا لمهارات الاتصال الاجتماعي من وجهة نظر المديرين والمشرفين تراوحت بين المتوسطة والمرتفعة ، حيث كان أعلاها مهارات التقويم وأدناها مهارات التنفيذ كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة 0.05 ) بين استجابات أفراد العينة لدرجة ممارسة معلمي ومعلمات المرحلة ≥α) الأساسية الدنيا لمهارات الاتصال الاجتماعي تبعاً للمتغيرات الديموغرافية بين المشرفين ومدراء المدارس وقدمت الدراسة مجموعة من التوصيات من أهمها ضرورة زيادة كم ونوع الدورات الخاصة المتعلقة بمهارات الاتصال الموجهة للمعلمين والمعلمات في وزارة التربية والتعليم. الكلمات المفتاحية: درجة ممارسة، مهارات، الاتصال الاجتماعي، المرحلة الأساسية، تربية قصبة عمان.

Abstract
Lower Basic teachers Degree of Prachicing Social communiation skills
As Percieved by Head teachers and Supervisors at Amman Central directorate of education.
Ibrahim Ali
Mutah University, 2015

 

This study aimed to measure the extent of the primary level teachers’ practicing of the social communication skills from the perspective of managers andsupervisors in Amman. The study sample includes (57) managers and supervisors in the Ministry of Education in Amman are chosen by the comprehensive inventory method. The researcher found out several results which are: the degree of the primary level teachers’ practicing of the social communication skills from the point of view of managers and supervisors ranged between high and medium. The highest was calibration skills and the lowest was the implementation skills. Results show that there is no significant differences at significance level which is (0.05≥α ) among the sample responses to the primary level teachers’ practicing of the social communication skills according to the demographic variables among the schools’ supervisors and managers. The study introduced a set of recommendations which are the following: it is necessary to increase the quantity and quality of the special courses related to the communication skills directed to teachers in the Ministry of Education.

Keywords: degree of practicing, skills, social communication, the primary level, Amman Education Department.