أثر تدريس الفيزياء بالرحلات المعرفية وخرائط المفاهيم في تحصيل طلبة الصف العاشر الأساسي في لواء المزا

أثر تدريس الفيزياء بالرحلات المعرفية وخرائط المفاهيم في تحصيل طلبة الصف العاشر الأساسي في لواء المزا ر 
محمد عناد غالب الطراونة

 

هدفت الدراسة للكشف عن أثر تدريس الفيزياء بالرحلات المعرفية عبر الإنترنت وخرائط المفاهيم في تحصيل طلبة الصف العاشر الأساسي في لواء المزار الجنوبي، تألفت عينة الدراسة من (180) طالباً وطالبة وزعوا على (6) شعب منها (4) شعب تجريبية، اثنتان منهما درستا بالرحلات المعرفية عبر الإنترنت واثنتان باستخدام خرائط المفاهيم ومجموعتين ضابطتين درستا بالطريقة الاعتيادية. وتكونت أدوات الدراسة من مادة تعليمية تم إعدادها وفق الرحلات المعرفية عبر الإنترنت وخرائط المفاهيم وتم التحقق من صدقها، واختبار تحصيلي تم التأكد من صدقه وثباته.

أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) في تحصيل طلبة الصف العاشر الأساسي تعزى لإستراتيجية التدريس ولصالح الرحلات المعرفية عبر الإنترنت، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≤0.05) في تحصيل طلبة الصف العاشر الأساسي يعزى لمتغير النوع الاجتماعي (ذكر، أنثى), والتفاعل بين (النوع الاجتماعي وإستراتيجية التدريس).

وفي ضوء هذه النتائج تم اقتراح عدد من التوصيات منها تدريب معلمي الفيزياء على استخدام إستراتيجيتي الرحلات المعرفية عبر الإنترنت وخرائط المفاهيم.

 

The Effect of Using Web Quest And Concept Maps on the Achievement of Tenth Grade Students in the physics in Southern
Al-Mazar Directorate of Education
Mohammad Enad Al Tarawneh
Mu’tah University, 2015

The study aimed to find the effect of teaching physics using Web Quest and concept maps on the achievement of Tenth grade students in Southern Al-mazar directorate of education.
The sample of the study consisted of 180 tenth grade students, distributed into six groups : four experimental groups two taught by Web Quest and two taught by Concept Maps, two control groups taught by conventional method.
The instruments of the study consisted of achievement test and teaching materials organized according to Web Quest and concept maps constructed for the purpose of the study. the validity of the instrument was ensured and The validity and reliability of the test were ensured.
The study results showed that statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) were found due to the teaching method in the tenth grade students achievement in favor of the Web Quest. No statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) due to students gender and the interaction between the teaching method and students gender.
In light of the study findings, many recommendations were drown, one of them is to train physics teachers to use Web Quest and concept maps.