أثر النمط القيادي لمديري المدارس الثانوية الحكوميّة بمنطقة تبوك على الالتزام التنظيمي للمعلمين من وج

الملخص
أثرالنمط القيادي لمديري المدارس الثانوية الحكوميّة بمنطقة تبوك التعليمّية بالسعوديّة على
الالتزام التنظيمي للمعلمين من وجهة نظر المعلمين
كمال يحيى عجيم
جامعة مؤتة، 2008

هدفت الدراسة إلى التعرف على أثرالنمط القيادي لمديري المدارس الثانوية الحكوميّة بمنطقة تبوك التعليمّية على الالتزام التنظيمي للمعلمين من وجهة نظر المعلمين، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير استبانه لغرض جمع البيانات، وزعت على أفراد عينة الدراسة من معلمي المدارس، والبالغ عددهم (222) معلماً من مجتمع الدراسة الذي يتكون من (783) معلماً، وذلك خلال الفصل الأول من العام الدراسي (2007/2008)، وللإجابة على أسئلة الدراسة تم حساب الأوساط الحسابية والانحرافات المعيارية وتحليل التباين الثنائي والمتعدد.
وقد أظهرت النتائج أنّ النمط الديمقراطي كان تقديره مرتفعاً وبلغ متوسطه الحسابي (3.69) أمّا النمط التسلطي والترسلي فكان مدى تقديرهما متوسطاً وكذلك تقدير الأنماط مجتمعة، ووجود درجة مرتفعة لالتزام التنظيمي للمعلمين في منطقة تبوك التعليمية، كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) في أنماط الإدارة تعزى للخبرة والمؤهل وللتفاعل بينهما، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) في درجة الالتزام التنظيمي لدى معلمي المدارس الثانوية الحكومية تعزى للخبرة والمؤهل وللتفاعل بينهما .
كما وقد أظهرت النتائج وجود علاقة ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين نمط القيادة الديمقراطي لمدير المدرسة وبين الالتزام التنظيمي للمعلمين، وكذلك وجود علاقة ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(α ≤ 0.05) بين أنماط القيادة مجتمعة وبين الالتزام التنظيمي للمعلمين، وعدم وجود علاقة ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(α ≤ 0.05) بين نمطي القيادة (التسلطي والترسلي) وبين الالتزام التنظيمي للمعلمين، وقد أوصت الدراسة بضرورة العمل على المحافظة على هذه المستوى من درجة الالتزام التنظيمي للمعلمين، والعمل كل ما من شأنه أن يحسّن من هذه المستوى

Abstract
The effect of leadership style of governmental secondary schools's principals in Tabuk Educational
District on teacher's organizational commitment from their perspectives
Kamal Yahia Ojeem
Mu'tah University, 2008

The study aimed at identifying The effect of leadership style of governmental secondary school's principals in Tabuk Educational District on teacher's organizational commitment from their perspectives To achieve the study goals, a two questionnaire were developed to collect data, the questionnaires were distributed on the study subjects who were ( 222 ) principals from the population consisted of (783) teachers, during the first school semester of (2007/ 2008) to answer the study questions, means, standard deviations and (2 WAY ANOVA) and (2 WAY MANOVA) were computed.

The findings of study showed that the highest style was the democratic leadership, the average of this field reached (3.6), whereas the autocratic and laissez- faire came with the moderate level. also, the findings of study showed that there was high level of teachers' organizational commitment in Tabuk Educational District in the Kingdom of Saudi Arabia from their Perspectives, the highest dimension was the humanistic, whereas the imaginative dimension came with the lowest mean, The findings indicated that, there were no significant statistical differences at ( ) in leadership styles of school's principals related to both the educational qualification and experience years and the interaction between them. Also, the findings indicated that, there were no significant statistical differences at ( ) in organizational commitment of teachers related to both the educational qualification and experience years and the interaction between the.

The findings of study showed that there was statistically significant relationship at (α ≤ 0.05 ) between leadership styles and of teacher's organizational commitment, and there was statistically significant at (α ≤ 0.05 ) in relationship between all leadership styles and of teacher's organizational commitment, also there was no statistically significant at (α ≤ 0.05) in relationship between both leadership styles (laissez- faire & autocratic) and of teacher's organizational commitment,.

The study recommended the necessity to focus on keeping and improving this level of teachers' organizational commitment.