أثر التدريس باستخدام المدخل المنظومي في تحصيل طلبة الصف الخامس الأساســي في مادة العلـوم بمحافظة الط

الملخص
أثر التدريس باستخدام المدخل المنظومي في تحصيل طلبة الصف الخامس الأساسي في مادة العلوم  بمحافظة الطفيلة
منى عبدا لله البداينه
جامعة مؤتة، 2009م

 

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر التدريس باستخدام المدخل المنظومي في تحصيل طلبة الصف الخامس الأساسي في مادة العلوم بمحافظة الطفيلة، تكونت عينة الدراسة من (42) طالباً و(34) طالبة، تم اختيارهما بطريقة قصديه من طلبة الصف الخامس الأساسي في مدارس محافظة الطفيلة، للعام الدراسي (2007/2008), موزعين على أربع شعب في مدرستين إحداهما للبنين والأخرى للبنات، حيث تحوي كل مدرسة على مجموعتين تجريبية وأخرى ضابطة، ولتحقيق أهداف هذه الدراسة تم إعداد المادة التعليمية (وحدة البيئة) وفق المدخل المنظومي وإعداد اختبار تحصيلي مكون من (30) فقرة، من نوع الاختيار من متعدد وتم التأكد من صدقه وثباته.

وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) في التحصيل ولصالح المجموعة التجريبية، كما أظهرت النتائج تفوق الإناث على الذكور في التحصيل، ولم تظهر أي فروق لتفاعل الطريقة مع النوع الاجتماعي، وفي ضوء هذه النتائج تم اقتراح مجموعة من التوصيات منها:

إجراء المزيد من الدراسات حول المدخل المنظومي ومقارنة أثره مع مداخل تدريسية أخرى.

 

 

Abstract
The Effect of Teaching by Systemic Approach on the Achievement of Fifth Grade Students
in Science at Tafila Governate
Mona Abdullah Al-Badaineh
Mu'tah University, 2009

This study aimed to determine the effect of the systemic approach on the achievement of 5th grade consisted of (42) male and (34) female.

They have been chosen purposively from 5th grade students in distributed into four groups in two schools, one for girls and the other for boys. Each schools consists of two groups, experimental group taught by systemic approach and control taught by convention. To achieve the study goals teaching materials have been prepared according to the systematic approach and a multiple choice test of (30) items has been administrated. The reliability and validity of the test were obtained.

The findings showed that there were significant differences at (0.05 ≤α) in the student's achievement of science in favor of experimental in group and in favor of female students. No differences were seen in the interaction between the way of teaching and the students gender. In the light this findings many recommendations have been suggested such as administrating more studies about the systematic approach and compare its effect with other methods of teaching.