دور الثقافة التنظيمية في تحسين الأداء المهني للمشرفين التربويين من وجهة نظرهم ونظر المعلمين

الملخص
دور الثقافة التنظیمیة في تحسین الأداء المهني للمشرفین التربویین من وجهة نظرهم ونظر المعلمین
إیمان الذیابات
جامعة مؤتة، 2015

هدفت هذه الد ا رسة إلى تحدید دور الثقافة التنظیمیة السائدة في مدیریة التربیة والتعلیم في محافظة الكرك من وجهة نظر المشرفین التربویین، وتحدید مستوى الأداء المهني للمشرفین التربویین في مدیریات محافظة الكرك من وجهة نظر المعلمین، والعلاقة بینهما، وعلاقة ذلك ببعض المتغی ا رت، وتكونت عینة الد ا رسة من المعلمین ( 407 ) معلم ومعلمة، ومن المشرفین ( 72 ) مشرفا ومشرفة، وتحقیقا لهدف الد ا رسة قامت الباحثة بإعداد أداتین، الأولى: مقیاس الثقافة التنظیمیة، والثانیة: مقیاس الأداء المهني للمشرفین، جرى التحقق من صدقهما وثباتهما، وقد خرجت الد ا رسة بنتائج من أهمها: أن مستوى الثقافة التنظیمیة السائدة في مدیریات التربیة والتعلیم في محافظة الكرك من وجهة نظر المشرفین التربویین ومستوى الأداء المهني للمشرفین التربویین في مدیریات التربیة والتعلیم في محافظة الكرك من وجهة نظر المعلمین جاءت بدرجة متوسطة، كما أظهرت النتائج وجود أثر ذي دلالة إحصائیة للثقافة التنظیمیة على الأداء المهني للمشرفین، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائیة في مستوى الثقافة التنظیمیة السائدة من وجهة نظر المشرفین تبعا لمتغیر المدیریة ولمتغیر النوع الاجتماعي ولمتغیر سنوات الخبرة، ولمتغیر المؤهل العلمي، وأظهرت النتائج كذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائیة في مستوى الأداء المهني للمشرفین من وجهة نظر المعلمین تعزى لمتغیر المدیریة ولصالح مدیریة القصر والأغوار الجنوبیة، ولمتغیر المؤهل العلمي في مجالات (التخطیط، وطرق التدریس، والوسائل التعلیمیة، وٕادارة الصف، والتقویم، والمناهج) وعلى المستوى الكلي لصالح الماجستیر والبكالوریوس، ولمتغیر النوع الاجتماعي لصالح المعلمات، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائیة في مستوى الأداء المهني للمشرفین من وجهة نظر المعلمین تعزى لمتغیر سنوات الخبرة.

Abstract
Organizational culture and its relationship to the development of the professional performance of the supervisors in Karak governorate from their point of view and teachers
Eman Al-Diabat
Mutah University,2015

This study aimed at identifying the role of the organizational culture in the directorate of Al-Karak governorate from the point of view of supervisors as well as identifying the level of the professional performance of the educational supervisors in the directorate of Al-Karak governorate from the point of view of teachers and the relationship between them as well as the relationship of that with some variables. The study sample consisted of (407) male and female teachers, as well as (72) male and female supervisors. In order to achieve the objective of the study, the researcher prepared two instruments: the scale of organizational culture and the scale of the professional performance for the educational supervisors; the validity and reliability of these scales were verified. The study concluded a number of results, including that: the level of the organizational culture in the directorate of Al-Karak governorate from the point of view of supervisors as well as the level of the professional performance of the educational supervisors in the directorate of Al-Karak governorate from the point of view of teachers was of a medium degree. The results showed that the is a statistically significant impact for the organizational culture on the professional performance of the supervisors. The results also showed that there are no statistically significant differences in the level of organizational culture from the perspective of supervisors according to the variable of directorate, gender, years of experience, as well as the variable of scientific qualification. The results showed that there are statistically significant differences in the level of the professional performance of the educational supervisors in the directorate of Al-Karak governorate from the point of view of teachers due to the variable of directorate in favor of Al- Qasr and the southern Ghour directorates, the variable of educational qualification in the domains of ( planning, teaching methods, educational aids, classroom management, evaluation and curricula) in favor of the bachelor and master degrees at the overall level, and for the variable of gender in favor of the female teachers. The results showed that there are no statistically significant differences in the level of the professional performance of the educational supervisors from the perspective of the teachers due to the variable of years of experience.