درجة توافر معايير الجودة الشاملة المتعلقة بالخدمات الطلابية في عمادة شؤون الطلبة بجامعة البلقاء ال

الملخص
درجة توافر معايير الجودة الشاملة المتعلقة بالخدمات الطلابية في عمادة شؤون الطلبة بجامعة البلقاء التطبيقية \ المركز
ناريمان الزعبي
جامعة مؤتة، 2015

هدفت هذه الد ا رسة إلى التعرف على درجة توافر معايير الجودة الشاملة المتعلقة بالخدمات الطلابية في عمادة شؤون الطلبة بجامعة البلقاء التطبيقية \ المركز من وجهة نظر طلبتها، ولتحقيق اهداف الد ا رسة تم اختيار عينة طبقية عشوائية تكونت من ( 475 ) طالباً وطالبة وقد تم استخدام المنهج الوصفي المسحي لملاءمته لأغ ا رض الد ا رسة، وتم تطوير استبانة والتأكد من صدقها وثباتها، وتوصلت الد ا رسة الى أن معايير الجودة الشاملة المتعلقة بالخدمات الطلابية في عمادة شؤون الطلبة بجامعة البلقاء التطبيقية تتوافر بدرجة كبيرة، ووجود فروق دالة احصائياً في درجة توافر معايير الجودة الشاملة المتعلقة بالخدمات الطلابية في عمادة شؤون الطلبة بجامعة البلقاء التطبيقية لدى طلبة الجامعة تعزى لمتغير الجنس ولصالح الإناث، وعدم وجود فروق دالة احصائياً في درجة توافر معايير الجودة الشاملة المتعلقة بالخدمات الطلابية في عمادة شؤون الطلبة بجامعة البلقاء التطبيقية تعزى لمتغير المستوى الد ا رسي والتقدير لدى طلبة الجامعة، وأوصت الد ا رسة على ضرو رة دعم دور مركز التطوير وٕادارة الجودة في الجامعة فيما يختص بجانب الخدمات الطلابية وذلك بزيادة التعاون والتنسيق مع عمادة شؤون الطلبة، والتركيز على تدريب موظفي عمادة شؤون الطلبة من أجل العمل بمنطق إدارة الجودة الشاملة، الذي يتطلب جودة الإنتاج وجودة العلاقات بين الموظفين والطلاب، وٕاش ا ركهم بدو ا رت متخصصة تساعد على تطوير أداءهم الوظيفي. الكلمات المفتاحية: معايير الجودة الشاملة، الخدمات الطلابية، عمادة شؤون الطلبة، جامعة البلقاء.

The availability of comprehensive quality standards related to student services Deanship of
Student Affairs at Al-Balqa Applied University Center
Nareman AL Zoube
Mutah University .2015

This study aimed to identify the degree of availability of comprehensive quality-related student services in the Deanship of Student Affairs at the University of Balqa Applied from the viewpoint of its students, and to achieve the objectives of the study criteria were selected a stratified random sample rate consisted of (475) students have been using the survey method for suitability for the purposes of the study , has been developed to identify and ensure validity and reliability, and the study found that the overall quality related to student services at the Deanship of Student Affairs at the University of Balqa Applied standards available significantly, and the presence of statistically significant in the degree of availability of comprehensive quality-related student services in the Deanship of Student Affairs at the University of Balqa Applied standards differences among university students due to the variable sex in favor of females, and the lack of statistically significant differences in the degree of availability of comprehensive quality-related student services in the Deanship of Student Affairs Balqa Applied University, attributed to the school level and appreciation among university students standards, the study recommended the need to support the role of the development center and quality management in University with respect to the side of student services through greater cooperation and coordination with the Deanship of Student Affairs, focusing on training Deanship of Student Affairs staff in order to work the logic of total quality management, which requires the production quality and the quality of relationships between staff and students, through the involvement of specialized courses help develop their performance career. Keywords: Total Quality Standards, student services, Deanship of Student Affairs, Balqa University.